چکیده:
»ﺣﻖ ﺑﺮ اﻃﻼﻋﺎت«، ﺑﻪﻣﻌﻨﺎی ﺣﻖ دﺳﺘﺮﺳﻲ ﺷﻬﺮوﻧﺪان ﺑﻪ اﻃﻼﻋـﺎت در اﺧﺘﻴـﺎر ﻣﺆﺳﺴـﺎتﺣﻜﻮﻣﺘﻲ، از ﺟﻤﻠﺔ ﺣﻘﻮﻗﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﻋﺮﺻﺔ ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻞ، ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺟﺪی ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. درﻛﺸﻮر ﻣﺎ ﻧﻴﺰ در ﺳﺎل 8831 ﺑﺎ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻗﺎﻧﻮن »اﻧﺘﺸﺎر و دﺳﺘﺮﺳﻲ آزاد ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت«، اﻳﻦ ﺣﻖ ﺑﻪﺻﻮرت ﻋﺎم و ﻓﺮاﮔﻴﺮ، وارد ﻧﻈﺎم ﺣﻘﻮق ﻣﻮﺿﻮﻋﻪ ﺷﺪ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺰﺑـﻮر، ﻛﻠﻴـﺔ ﻣﺆﺳﺴـﺎتﻋﻤﻮﻣﻲ و ﺧﺼﻮﺻﻲ، ﻣﻜﻠﻔﻨﺪ ﺑﻪ ﺟﺰ در ﻣﻮارد اﺳﺘﺜﻨﺎء، ﻫﺮ ﻧـﻮع اﻃﻼﻋـﺎت ﻣﻀـﺒﻮط را ﻣﺘﻌﺎﻗـﺐ درﺧﻮاﺳﺖ ﺷﻬﺮوﻧﺪان در اﺧﺘﻴﺎر اﻳﺸﺎن ﻗﺮار دﻫﻨﺪ.در ﻓﻘﻪ اﺳﻼﻣﻲ، ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻣﺘﻌﺪدی ﻧﻈﻴﺮ رواﻳﺎت، ﺳﻴﺮة ﻣﻌﺼﻮﻣﻴﻦ:، ﺗﻌﻠﻖ اﻃﻼﻋﺎت ﻋﻤـﻮﻣﻲﺑﻪ ﻣﺮدم و ﻗﺎﻋﺪه ﻟﺰوم ﺣﻔﻆ ﻧﻈﺎم، وﺟﻮد دارد ﻛﻪ ﺑﺮای اﺛﺒﺎت ﭼﻨﻴﻦ ﺣﻘﻲ، ﻣﻤﻜﻦ اﺳـﺖ، ﻣـﻮرداﺳﺘﺪﻻل ﻗﺮار ﮔﻴﺮﻧﺪ. ﻧﻮﺷﺘﺎر ﺣﺎﺿﺮ، ﺿﻤﻦ ﺗﺒﻴﻴﻦ ادﻟﻪ ﻣﺰﺑﻮر ﺑﻪ ارزﻳﺎﺑﻲ دﻻﻟﺖ آﻧﻬﺎ ﺑـﺮ ﻣﻮﺿـﻮع ﺣﻖ ﺑﺮ اﻃﻼﻋﺎت، ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
" از ﻧﻈﺮ دﻻﻟﺖ ﺣﺪﻳﺚ ﻧﻴﺰ ﺗﺄﻣﻼﺗﻲ وﺟﻮد دارد؛ زﻳﺮا ﺣﺴﺐ ﻧﻘﻞ، ﻣﻔﺎد ﺣﺪﻳﺚ در ﻗﺎﻟﺐ ﻧﺎﻣﻪای ﺑﻮده اﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﻀﺮت ﻋﻠﻲ7 ﺑﺮای اﻣﺮای ﻟﺸﮕﺮی، ﻣﺮﻗـﻮم ﻓﺮﻣـﻮدهاﻧـﺪ، ﻟـﺬا از ﻇﺎﻫﺮ رواﻳﺖ و ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻣﺨﺎﻃﺐ آن اﺳـﺘﻔﺎده ﻣـﻲﺷـﻮد ﻛـﻪ در اﻳﻨﺠـﺎ ﺣﻀـﺮت7 ﺑـﺮ ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻓﻘﻬﻲ ﺣﻖ ﺑﺮ اﻃﻼﻋﺎت/ ﻋﺎدل ﺳﺎرﻳﺨﺎﻧﻲ و روحاﷲ اﻛﺮﻣﻲﺳﺮاب ﺿﺮورت ﺑﻴﺎن اﺳﺮار و آﮔﺎﻫﻲدادن ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎن ﻧﻈﺎﻣﻲ، ﻧﻈﺮ داﺷﺘﻪ و ﺗﻌﻤﻴﻢ اﻳﻦ ﺣﻜﻢ ﺑـﻪ ﺳﺎﻳﺮ آﺣﺎد ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻣﺴﺘﻠﺰم دﻟﻴﻞ ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ ﺑﻮده و از رواﻳﺖ ﻣﺰﺑﻮر، ﻗﺎﺑـﻞ اﺻـﻄﻴﺎد ﻧﻴﺴـﺖ.
در ﻣﻮرد دﻟﻴﻞ اﻣﺎﻧﻲﺑﻮدن اﻃﻼﻋﺎت ﻧﺰد ﺣﻜﻮﻣـﺖ ﻧﻴـﺰ، ﮔﻮﻳـﺎ ﻫﻤـﻴﻦ ﻣﺒﻨـﺎ در ﻓﺮآﻳﻨـﺪ ﺑﺮرﺳﻲ ﻻﻳﺤﻪ اﻧﺘﺸﺎر و دﺳﺘﺮﺳﻲ آزاد ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت، ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻓﻘﻬـﺎی ﺷـﻮرای ﻧﮕﻬﺒـﺎن ﻗﺮار داﺷﺘﻪ اﺳﺖ؛ ﭼﺮا ﻛﻪ ﻓﻘﻬﺎی ﻣﺤﺘﺮم در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ اﺻـﻞ ﺣـﻖ ﻣـﺮدم در دﺳﺘﺮﺳـﻲ ﺑـﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻧﺰد ﻣﺆﺳﺴﺎت ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻛﻪ زﻳﺮﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ، اﺷﻜﺎﻟﻲ ﻧﮕﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ، اﻣـﺎ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺎدة »6« ﻻﻳﺤﻪ ﻛﻪ ﻣﻘﺮر داﺷﺘﻪ ﺑﻮد: »ﻣﺆﺳﺴﺎت ﺧﺼﻮﺻﻲ ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﺑﺎ رﻋﺎﻳـﺖ 55 ﻣﻘﺮرات اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن، اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز اﻓﺮاد را ﻛﻪ ﺑﺮای اﺟـﺮای ﺣﻘـﻮق ﻳـﺎ ﺣﻤﺎﻳـﺖ از ﺣﻘﻮق آﻧﻬﺎ ﺿﺮوری اﺳﺖ در دﺳﺘﺮس آﻧﺎن ﻗﺮار دﻫﻨﺪ«، اﻳﻦ اﺷﻜﺎل را ﻣﻄﺮح ﻛﺮده ﺑﻮدﻧﺪ ﻛﻪ »اﻃﻼق ﻣﺎدة 6 در ﻣﻮاردی ﻛﻪ ﻣﺆﺳﺴـﺎت ﻣـﺬﻛﻮر، ﺗﻌﻬـﺪی ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ ﻣﺘﻘﺎﺿـﻴﺎن در ﺧﺼﻮص در اﺧﺘﻴﺎرﻗﺮاردادن اﻃﻼﻋﺎت ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺧﻼف ﻣﻮازﻳﻦ ﺷﺮع ﺷـﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷـﺪ« )ﺷﻮرای ﻧﮕﻬﺒﺎن، ﻧﺎﻣﺔ ﺷﻤﺎره 24272/03/78(."