چکیده:
ﻧﻈﺮﻳﺔ اﻃﺎﻋﺖ از ﺣﺎﻛﻢ ﺟﺎﺋﺮ، ﺗﺎﺛﻴﺮ زﻳﺎدی ﺑﺮ ﺗﺤﻮﻻت ﺳﻴﺎﺳﻲ ـ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺟﻮاﻣﻊ دارد؛ ﭼﺮا ﻛـﻪﻗﺒﻮل ﻳﺎ رد اﻳﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻧﺘﺎﻳﺞ و ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ ﺑﺮ ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺗﺤﻮﻻت ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ داﺷـﺘﻪﺑﺎﺷﺪ. در ﻓﻘﻪ ﺳﻴﺎﺳﻲ اﻫﻞ ﺳﻨﺖ، اﻃﺎﻋﺖ از ﺣﺎﻛﻢ ﺟﺎﺋﺮ، اﻣﺮی ﺿﺮوری ﺷﻤﺮده ﺷﺪه اﺳﺖ؛ ﮔﺮﭼﻪﻧﻈﺮﻳﻪﻫﺎی ﻣﺨﺎﻟﻔﻲ ﻧﻴﺰ در ﻣﻴﺎن ﻓﻘﻬﺎی اﻫﻞ ﺳﻨﺖ وﺟﻮد دارد، اﻣﺎ ﺑﻪ دﻻﻳﻠﻲ ـ ﺑﻪ ﻣﺮور زﻣﺎن ـ اﻳـﻦﻧﻈﺮﻳﻪ در ﺻﺪر ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻫﺎی دﻳﮕﺮ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻫﻤﻴﻦ اﻣﺮ ﺗﺎ ﺑﻪ اﻣﺮوز ﻣﺎﻧﻊ ﺷﻜﻞﮔﻴﺮی اﻧﻘﻼبو ﻣﺒﺎرزات ﺳﻴﺎﺳﻲ در ﺟﻮاﻣﻊ ﺳﻨﻲﻣﺬﻫﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﮔﺮ ﭼﻪ اﺧﻴﺮا ﺣﺮﻛﺖﻫﺎ و ﺧﻴﺰﺷـﻬﺎﻳﻲ درﺟﻮاﻣﻊ اﺳﻼﻣﻲ اﻫﻞ ﺳﻨﺖ آﻏﺎز ﺷﺪه اﺳﺖ؛ اﻣﺎ اﻳﻦ ﺗﺤﻮﻻت، ﻧﺎﺷﻲ از ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻓﻘﻬﻲ ﻋﻠﻤـﺎی اﻫـﻞﺳﻨﺖ ﻧﺒﻮده اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪدﻧﺒﺎل آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﺿﻤﻦ ﺑﺮرﺳﻲ آرای ﻓﻘﻬﺎ و ادﻟﻪ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ رﻳﺸﻪﻫﺎی ﺗﺎرﻳﺨﻲ اﻳﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﭘﺮداﺧﺘﻪ و ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺘﺮﺗﺐ ﺑﺮ آن را ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار دﻫﺪ.
خلاصه ماشینی:
" ﺳﻴﺮ ﭘﻴﺪاﻳﺶ اﻳﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ در ﻓﻘﻪ ﺳﻴﺎﺳﻲ اﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ اﺷﺎره ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ، رواﻳﺎت زﻳﺎدی ﻣﺒﻨﻲ ﺑﺮ ﻣﺬﻣﺖ و ﻋﻘﺎب ﺣـﺎﻛﻢ ﺟـﺎﺋﺮ در ﻣﻨﺎﺑﻊ رواﻳﻲ اﻫﻞ ﺳﻨﺖ وﺟﻮد دارد، اﻣﺎ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺣﺎل، وﺟﻮب اﻃﺎﻋﺖ از ﺣﺎﻛﻢ ﺟـﺎﺋﺮ در ﻓﻘﻪ ﺳﻴﺎﺳﻲ اﻫﻞ ﺳﻨﺖ، واﻗﻌﻴﺘﻲ اﻧﻜﺎرﻧﺎﭘﺬﻳﺮ اﺳﺖ.
2 »اﺑﻮزﻫﺮه« ﻧﻴﺰ ﺑﺎ اﺳﺘﻨﺎد ﺑﻪ رواﻳﺘﻲ از ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ9 ﻛـﻪ از ﺻﺤﻴﺢ »ﻣﺴﻠﻢ« و »ﺑﺨﺎری«، ﻣﻨﻘﻮل اﺳﺖ در اﻳﻦ ﺑـﺎره اﻇﻬـﺎر داﺷـﺘﻪ: »اﻣـﺎم ﺣﻨﺒـﻞ ﺑـﻪ وﺟﻮب ﺻﺒﺮ در ﺑﺮاﺑﺮ ﻇﻠﻢ، ﺗﺼﺮﻳﺢ و از ﻗﻴﺎم ﺑﺮ ﺿﺪ ﺳﺘﻤﮕﺮان و واﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﻗﻴﺎمﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﺻﺮﻳﺤﺎ ﻧﻬﻲ ﻛﺮده و ﺗﺄﻛﻴﺪه ﻛﺮده اﺳﺖ ﻛﻪ »ﻗﻴﺎم ﻣﺴﻠﺤﺎﻧﻪ ﺑﺮ ﺿﺪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮواﻳﺎن]ﺣﺘـﻲ[ اﮔـﺮ ﺳﺘﻢ ﻛﻨﻨﺪ، ﺟﺎﻳﺰ ﻧﻴﺴﺖ«؛ زﻳﺮا ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛـﻪ در ﺻـﺤﻴﺢ ﻣﺴـﻠﻢ و ﺑﺨـﺎری آﻣـﺪه، ﭘﻴـﺎﻣﺒﺮ ﻧﻈﺮﻳﻪ اﻃﺎﻋﺖ از ﺣﺎﻛﻢ ﺟﺎﺋﺮ در ﻓﻘﻪ ﺳﻴﺎﺳﻲ اﻫﻞ ﺳﻨﺖ/ ﻣﺤﻤﺪﻋﻠﻲ ﻣﻴﺮﻋﻠﻲ ﻓﺮﻣﻮده اﺳﺖ: »ﺷﻤﺎ ﭘﺲ از ﻣﻦ ﺧﻮدﺧـﻮاﻫﻲﻫـﺎ و ﻛﺎرﻫـﺎﻳﻲ را ﻛـﻪ زﺷـﺖ ﻣـﻲﺷـﻤﺎرﻳﺪ ﺧﻮاﻫﻴﺪ دﻳﺪ.
ﺑﺮ اﻳﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ، ﻣﺘﻔﺮﻋﺎﺗﻲ از ﺟﻤﻠﻪ ﺧﺮوج و ﺗﻈﺎﻫﺮات ﻋﻠﻴﻪ ﺣﺎﻛﻢ ﺟﺎﺋﺮ و ﻧﻴﺰ ﻋﺰل وی از ﻣﻘﺎم، ﻣﺘﺮﺗﺐ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ وﺟﻮد ﺗﻨﮕﻨﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﻋﺰل ﺣﺎﻛﻢ و ﻣﺴـﺎﺋﻠﻲ ﻫﻤﭽﻮن ﺟﻬﺎد و ﭘﺮداﺧﺖ زﻛﺎت ﺑﻪ ﺣﺎﻛﻢ ﺟﺎﺋﺮ، ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓـﺖ ﻛـﻪ ﻓﺮوﻋـﺎت آن ﻧﻴﺰ ﺗﺎﺑﻊ ﻣﺴﺄﻟﻪ اﺻﻠﻲ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد؛ اﻟﺒﺘﻪ در اﻳﻦ ﺑﺎره ﻧﻴﺰ ﻣﻴﺎن ﻓﻘﻬﺎی اﻫﻞ ﺳﻨﺖ، اﺧﺘﻼف آراء وﺟﻮد دارد ﻛﻪ در اﻳﻦ ﻣﺠﺎل، ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ."