چکیده:
از دیدگاه قرآن کریم حیات حقیقی از آن خداوند است و همه موجودات بهره ای از آن را دارا می باشند. جهان خلقت مظهر رحمت رحمانی پروردگار است و مسیری است که از طریق آن هر موجودی به کمال خویش دست می یابد. انسان نیز به واسطه همین رحمت، به کمال خویش، که همان رسیدن به مقام خلیفه اللهی و مظهریت صفات الهی است، می رسد. حیاتی که خداوند در این زمینه به انسان معرفی می کند، حیات طیبه است که مظهری از حیات حقیقی خداوند است؛ حیاتی که عاری از هر نوع خباثت و آلودگی است، از ایمان و عمل صالح شروع شده تا در مراتب کمال، انسان را مقرب درگاه پروردگار خویش کند.آنچه این مقاله بدان اهتمام می ورزد، آن است که با روش توصیفی ـ تحلیلی، با بهره گیری از آیات قرآن کریم و با مراجعه به منابع کتب دینی، بخصوص تفاسیر مربوط، چگونگی مظهریت صفات الهی را در حیات طیبه تبیین نموده و ارتباط نظام مند آن را با صفات مثبتی نظیر: ایمان، عمل صالح و ولایت، و صفات منفی نظیر: حذف خدامحوری، غفلت از آخرت و مرگ و پیروی از هوای نفس روشن نماید.
خلاصه ماشینی:
"حیات طیب و زندگی دنیا خداوند به کسانی که با علم به زوال پذیری دنیا و خوشی های زودگذر آن، از علایق و خوشی های آن چشم پوشیده و با صبر در مقابل خواهش ها و هواهای نفسانی، با انجام ایمان و عمل صالح، خود را برای رسیدن به خوشی های دایمی آماده می کنند، وعده حیات طیبه می دهد (طباطبائی، 1417ق، ج 12، ص 339) و می فرماید: «من عمل صالحا من ذکر أو أنثی و هو مؤمن فلنحیینه حیوة طیبة و لنجزینهم أجرهم بأحسن ما کانوا یعملون» (نحل: 97)؛ هر کس کار شایسته ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، درحالی که مؤمن است، او را به حیاتی پاک زنده می داریم و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام می دادند، خواهیم داد.
همان گونه که خداوند در آیه ذیل، در مقام مذمت و سرزنش کسانی است که به گمان زهد و پارسایی، ترک دنیا کرده و خود را از زینت ها و نعمت هایی که خداوند برای انسان آفریده تا به وسیله آن خود را آراسته کنند، محروم می کنند (امین، 1361، ج 5، ص 197): «قل من حرم زینه الله التی أخرج لعباده والطیبات من الرزق قل هی للذین آمنوا فی الحیاة الدنیا خالصة یوم القیامة کذلک نفصل الآیات لقوم یعلمون» (اعراف: 32)؛ بگو: چه کسی زینت های الهی را که برای بندگان خود آفریده، و روزی های پاکیزه را حرام کرده است؟ بگو: اینها در زندگی دنیا، برای کسانی است که ایمان آورده اند (اگرچه دیگران نیز با آنها مشارکت دارند ولی) در قیامت، خالص (برای مؤمنان) خواهد بود."