Skip to main content
فهرست مقالات

مناسبات (دین و دولت) در چشم اندازی مقایسه ای

نویسنده:

مترجم:

ISC (11 صفحه - از 219 تا 229)

کلید واژه های ماشینی : دین ،مسیحیت ،دین و دولت ،بودیسم ،مناسبات ،سیاسی ،کلیسا ،هند ،اجتماعی ،هندوئیسم ،تمایز ،جامعه ،بودایی ،روحانی ،مناسبات دین و دولت ،سنت ،میان دین و دولت ،قلمرو دین و حوزه سیاسی ،قلمرو ،اسلام ،تمایز میان دین و دولت ،الگوی مناسبات دین و دولت ،الگوهای ،ساخت ،فرهنگی ،میان هندوئیسم و بودیسم ،ساخت‌های متمایز دین و دولت ،میان مسیحیت و بودیسم ،مسیحیت و بودیسم ،سنت دینی ـ فرهنگی

خلاصه ماشینی:

"Kitagawa 1980:91)) با این دیدگاه بود که بودیسم به نوع آسیایی معضلات دین و دولت در غرب مبتلا گردید؛ وضعیتی که تا به امروز نیز در جوامع بودایی «تراوادا» (5) چون سری لانکا، برمه و تایلند، جایی‌که نزاع دینی در آن سخت جریان دارد، ادامه پیدا کرده است. 5 در مقابل، جهان‌بینی غربی علی رغم ادعای دومنت بر تارک دنیا بودن مسیحیت اولیه، بر این تفکر استوار است که جامعه اساسا از اجتماع افراد تشکیل یافته است؛6 بنابراین سلسله مراتب به عنوان قشربندی افراد و نه ناشی از ضرورت کارکردی یک جامعه‌ای که از بعد سازمانی یگانه است، دیده شده است. در تقابل اثبات شده میان مسیحیت و بودیسم، بازگو کردن این‌که در مقایسه با دیگر سنت‌های دینی - فرهنگی عمده، آنها در ویژگی تجسم یافتن در ساخت‌های متمایز دین و دولت مشترکند، ضروری است؛ در حالی‌که مسیحیت در ساخت کلیسایی‌اش ـ که در کامل‌ترین صورت به تعداد متنوعی سازمان ______________________________ 1 Suigeneries دینی، شامل فرقه‌ها و آیین‌ها اشاره دارد ـ متصلب گردیده، حامل‌سازمانی عمده در بودیسم، «سنغا» است. این جهانی بودن مستلزم تأکید بر ساخت یا باز سازی دنیا طبق خطوط اصلی آموزه‌های آن سنت است و آن جهانی بودن متضمن دیدگاهی است که دنیا را در وضع موجودش به طور گسترده می‌پذیرد؛ بنابراین می‌توان ادیان چهارگانه را بر حسب دو متغیر مذکور چنین تعریف کرد: مسیحیت: با تعلقات «این جهانی» و مبتنی بر «تمایزات ساختی» میان دین و دولت. 116 - 31 in "Religion & Political Modernization" New Haven: Yale univrsity press."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.