Skip to main content
فهرست مقالات

تعامل تفسیر و حدیث در تعیین سبع المثانی

نویسنده:

مترجم:

(21 صفحه - از 11 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : مثانی، قرآن، روایت، تفسیر، المثانی، سوره فاتحه، القرآن، طبری، تفسیر طبری، القرآن العظیم

خلاصه ماشینی:

"(2) پاره‌ای از روایات ابن جبیر نیز برای این تفسیر از مثانی که نام سوره‌های بلند قرآن استمبنایی ریشه‌شناختی به دست می‌دهند و می‌گویند وجه این تسمیه آن است که برخیموضوعات دوبار (تثنی) در این سوره‌ها تکرار شده است. مثلا بنا به نقل حسینبن عبدالرحمان (متوفای 136 هجری)، ابومالک کوفی در تفسیر این آیه، به هفت سوره بلندقرآن اشاره دارد (روایت شماره 67)، و در عین حال، تمام قرآن را مثانی می‌داند (روایاتشماره 65 و 66). ابن جریج مکی (متوفای 150 هجری) از مجاهد ــ که در نقل روایاتمربوط به سوره فاتحه و هفت سوره بلند قرآن چهره شاخصی است (پیش‌تر را بنگرید) ــنقل می‌کند که وی تمام قرآن را مثنا و تکرار شده می‌دانسته است: القرآن کله یثنی (روایتشماره 68 طبری). ضحاک که نظریه هفت سوره بلند را تأیید می‌کند (سطور قبل را بنگرید)،بنابر روایت شماره 70 طبری، با همان اسناد این رأی را ابراز می‌کند که تمام قرآن مثانی است،ا که هر یک از قصص قرآن چندین بار تکرار شده است. در بخش نخست آن، ابنیج مکی (متوفای 150 هجری) از سعید بن جبیر نقل می‌کند که مثانی هفت گانه، سورهفاتحه است و وجه تسمیه آن این است که خداوند این سوره را تنها به محمد اعطا کرده است(استثناها الله‌ لمحمد) (سطور پیشین را ببینید). آن گاه در نیمه دوم روایت، ابن جریج از عطاء بنابی رباح مکی (متوفای 114 هجری) چنین نقل می‌کند که مراد از «سبعا»، هفت آیه سورهفاتحه، اما مثانی خود قرآن است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.