Skip to main content
فهرست مقالات

مقالات: آموزه های سیاسی قرآن

نویسنده:

(24 صفحه - از 35 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : قرآن کریم ،قرآن ،سیاسی ،حکومت ،پیامبر ،امام ،زمامداری ،انبیا ،خدا ،اسلام ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،نبوت و امامت ،خداوند ،سیاسی قرآن ،حکومت‌های الهی ،احکام ،رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،دیدگاه ،قوم ،کتاب ،تاریخ ،حکومت در قرآن کریم ،حکومت الهی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،شریفه ،جامعه ،حکومت‌های الهی در قرآن ،تاریخ حکومت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،مردم ،اصول ،آیات اصول تفکر سیاسی قرآن

خلاصه ماشینی:

"دیدگاه دوم: برخی از صاحب‌نظران و اندیشمندان مسلمان معتقدند بین رسالت و امامت به معنای رهبری و زمامداری تلازم است، زیرا محور برهان عقلی بر نبوت عامه، تأسیس نظام حکومتی بر پایه وحی الهی است، پس در حقیقت نبوت جریان زمامداری لحاظ شده است، چون هرگز جامعه با تعلیم و ارشاد بدون جهاد و دفاع و اقامه حدود و تنظیم روابط بین‌الملل ادامه حیات نخواهد داد و اگر کسی دارای سمت نبوت بود، یعنی مصداقی از آن اصل کلی بود، حتما دارای مقام امامت هم است، البته ممکن است در عمل دچار مشکل شده و نتواند امامت خویش را برای مدتی محدود یا مادام العمر اعمال کند، مانند بعضی از امامان معصوم علیهم‌السلام که از اعمال سمت زمامداری معذور بودند خود رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله که چند سال اول رسالت از اعمال مقام حکومت معذور بود. دیدگاه سوم: برخی صاحب‌نظران براین باورند که نه تنها نبوت با زمامداری و حکومت تلازمی ندارد، بلکه معنای زمامداری و رهبری را از امامت الهی نیز نفی می‌کنند و مسأله زمامداری و حکومت را امری یکسره انسانی و غیر الهی می‌شمارند و از تفسیر آیه شریفه «لقد أنزلنا رسلنا بالبینات و أنزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط؛15 مارسولان خود را همراه نشانه‌های گویا فرستادیم و با آنان کتاب و میزان همراه کردیم باشد که مردم خود به عدل و داد قیام کنند» چنین برداشت می‌کنند: همان گونه که به طور وضوح از این آیه مبارکه برمی‌آید، فرستادن رسولان تنها به خاطر تعلیم و آموزش عالی عدالت است تا مردم از این آیات بینات و رهنمودهای کتبی و دست یازی به معیارها و میزان‌های راستین شاهین عدالت، آگاهی و تعقل خود را سرشار سازند، آن گاه خود به عدل و داد قیام آگاهانه نمایند؛ بنابراین خوب معلوم می‌شود، قیام به عدل و انتظامات که دقیقا به معنای برقراری یک حکومت مسؤول برای تدبیر امور مملکتی است، به عهده خود مردمان واگذار شده است و وظیفه اجرایی آن در شأن و مقام و منزلت رفیع این رهبران الهی نیست، زیرا مرحله اجرای تکالیف عدل که همان سیاست و تدبیر امور و آیین کشورداری است مطلبی نیست که بتوان از تحلیل و تجزیه ماهیت نبوت و امامت به دست آورد یا از لوازم ذاتی آنها استنباط نمود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.