Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و معرفی: قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام

نویسنده:

(28 صفحه - از 309 تا 336)

خلاصه ماشینی:

"آیا او دانش سیاسی معاصر را بررسی می‌کند یا دانش سیاسی دوره میانه را؟ نکته این سردرگمی این جاست که بر اساس چارچوب تبارشناسی، هر آنچه که در باب دانش سیاسی دوره میانه گفته می‌شود در واقع قطعاتی گزینش شده برای بیان سرشت دانش سیاسی معاصر است، در حالی که در سنت گادامری این خود دانش اسلامی دوره میانه است که در زمان حال با خواننده هم‌افق شده است و درست به همین دلیل است که خود نویسنده نیز در فصل دوم بخش نخست تلاش فراوانی جهت اثبات این پیش فرض تبارشناسانه کرده است که نزد برخی از نویسندگان مسلمان دوره میانه اراده بر دانش تقدم داشته است. با مرور مطالب چند سطر قبل به وضوح خلط مبانی دو رهیافت هرمنیوتیک و تبارشناسی در چارچوب نظری کتاب آشکار می‌شود ؛ اما اگر چنین امتزاج رهیافتی‌ای را بپذیریم، سؤالی که نویسنده می‌باید به آن پاسخ دهد این است که او چرا برای اثبات هم افق بودن دیدگاه نویسندگان دوره میانه با دیدگاه‌های گفتمانی حاضر تنها به بررسی یکی از پیش فرض‌های تحلیل گفتمانی پرداخته است، در حالی که چنانچه قبلا بیان شد، تحلیل گفتمانی پیش فرض‌های دیگری هم دارد و ما به ده پیش فرض آن اشاره کرده‌ایم، و در نهایت، در یک انتقاد کم اهمیت‌تر، این که نویسنده نتوانسته است به اثبات ادعای هم افق بودن آموزه‌های افرادی چون غزالی، کشفی، جاحظ و ابن خلدون با دیدگاه‌های تحلیل گفتمانی دست یابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.