چکیده:
سیاهانی که برای بردگی به آمریکا برده شدند، در مخالفت با تبعیضی که بر آنها
میرفت، بارها دست به قیام زدند. قیامهای نخستین سیاهان برده، با انگیزههای
ملی گرایانه (ناسیونالیستی)صورت میگرفت؛ اما با ناامیدی از تأثیر این قیامها
سیاهان به ویژه سیاهان مسلمان، و به تدریج مسلمانان دیگر، برای دست یابی به
حقوق شهروندی، به آموزههای دینی روی آوردند و در ادامه به سبب عدم تغییر
در وضع مسلمانان سیاه و غیرسیاه و نیز به دلیل افزایش شمار مسلمانان مهاجر،
کم کم بر دامنه فعالیتهای آنان که نوعی اعتراض به سیاستهای دولت آمریکا
بود، افزوده شد. مقاله حاضر تلاشی برای تبیین فرآیند شکلگیری مبارزات
مسلمانان در آمریکاست.
خلاصه ماشینی:
"او نیز کوشید به تأسی از عالیجاه محمد، یک نظام اقتصادی قوی ویژه سیاه پوستان را که اعضای آن فارغ از سلطه سفید پوستان هستند، تشکیل دهد، زیرا بر این باور بود که از طریق حل و فصل مسائل اجتماعی بر مبنای اقتصاد، میتوان به موفقیت رسید که این موفقیت همان دستیابی به حقوق فراموش شده سیاهان مسلمان آمریکایی است.
17 اعضای ملت اسلام به یگانگی خدا اعتقاد دارند، قرآن را کتاب نازل شده از سوی خدا میدانند، و به پیامبران اولوالعزم و کتابهایشان احترام میگذارند، ولی در لابه لای این اعتقادات، عقاید التقاطی فراوانی دیده میشود که اغلب ناشی از برداشتهای سطحی این سازمان و اعضایش از قرآن، تعالیم اسلامی و نیز بهرهگیری کم از علمای اسلام و همچنین رسوخ تراوشات ذهنی عالیجاه محمد و فرقه قادیانی18 و بهائیت است؛ برای مثال، عالیجاه محمد در کتابش نوشته است: انسان سیاه پوست خداست و اوست که جهان را خلق کرده، اما اینک دیگر وجود ندارد، بلکه خدایی که امروزه بر جهان حکومت دارد، خدایی دیگر است که پر قدرتتر از خدای قبلی است.
37 علی رغم قیامها و تظاهرات متعدد سیاهان آمریکایی در برابر نظام بردهداری و تبعیض نژادی، و نیز برخی از اقدامات تلافی جویانه مسلمانان سیاه مانند خودداری زنان مسلمان عضو گروه ملت اسلام در آرایش موهای سر به نشانه اعتراض به نظام تبعیض نژادی، بهبود قابل توجهی در موقعیت اجتماعی آنان صورت نگرفته است، بلکه هنوز هم حقیر شمرده میشوند، و با آنان به عنوان موجوداتی پست رفتار میشود."