Skip to main content
فهرست مقالات

حاکم مطلوب از دیدگاه شیخ اشراق

نویسنده:

(12 صفحه - از 131 تا 142)

کلیدواژه ها : سهروردی ،حکومت ،فارابی ،حاکم متأله

کلید واژه های ماشینی : سهروردی ،تأله ،شیخ اشراق ،حکمت ،حکومت حاکم متأله ،سیاسی ،حکومت ،حکمت اشراق ،حکیم ،حاکم ،خدا ،نور ،فارابی ،انسان ،حکیم متأله ،دیدگاه شیخ اشراق ،الگوی حکومت حاکم متأله ،تبیین فلسفه سیاسی سهروردی ،ضرورت ،متوغل در تأله ،حکمت بحثی و حکمت ذوقی ،انبیا ،ریاست ،حکیم متوغل در تأله ،ضرورت حکومت حاکم متأله ،حکیم متوغل ،گرد تأله و حکمت الهی ،مصنفات ،مدینه ،اثبات ضرورت زندگی جمعی

«حکومت حاکم متأله» جوهره اصلی فلسفه سیاسی سهروردی است و حکمت اشراق که بر تجربه عرفانی و تفکر منطقی استوار است نقطه مرکزی تبیین فلسفه سیاسی سهروردی به شمار می‌رود. شیخ اشراق کلید فهم این حکمت را معرفت نفس می‌داند و با بهره‌گیری از منابع فکری خود، تقسیمی از حکمت و حاکم ارائه می‌کند که بر مبنای آن داناترین فرد جامعه را که در حکمت بحثی و حکمت ذوقی تبحر دارد برای رهبری جامعه در نظر می‌گیرد. وی با اثبات ضرورت زندگی جمعی انسان و ضرورت نبوت و در پی آن ارائه الگوی حکومت حاکم متأله، توسعه مادی را به همراه تعالی معنوی تأمین شده می‌بیند.

خلاصه ماشینی:

"برای شیخ اشراق نیز مانند ابن‌سینا، عنایت و لطف الهی اقتضا می‌کند که سیاست جز از مجرای قانون و شریعت که واضع آن پیامبر است، قابل طرح نباشد، چرا که سهروردی بر مبنای حکمت ذوقی خود تمامی اعتقاداتش را با کتاب و سنت منطبق ساخته و برای هر موردی به آن‌دو استشهاد کرده است؛ از این‌رو اطاعت و فرمانبرداری از حاکم متأله را ضروری می‌داند. حاکم مطلوب (حکیم متأله) در اندیشه سهروردی عبارتی که شیخ اشراق در مقدمه حکمة‌الاشراق آورده، گویاترین تعبیر او از حکمت سیاسی و حاکم آرمانی است: عالم وجود هیچ‌گاه از دانش حکمت و دانایی که نمودار و قائم به آن بود و حجت و بینات خدا به نزد او باشد تهی نباشد و وی همان خلیفه و جانشین خدای بزرگ بود بر روی زمین، و تا روزی که زمین و آسمان پایدار و استوار است نیز چنین خواهد بود ... او در آثار متعدد خود از سیاست به معنای استصلاح خلق و رهبری جامعه یاد می‌کند و همواره دغدغه سعادت و رسیدن به عدالت در جامعه را داشته است؛ از این‌رو با اثبات ضرورت زندگی جمعی انسان، به رسالت انبیا اشاره می‌کند و از این رهگذر پلی به سوی حکومت حکیمان می‌زند و اذعان می‌دارد: هر که حکمت بداند و بر سپاس و تقدیس نورالانوار مداومت نماید، چنان‌که گفتیم او را «فره کیانی» و «فره نورانی» ببخشند و بارقی الهی او را کسوت هیبت و بها بپوشاند و رئیس طبیعی شود عالم را و او را از عالم اعلا نصرت رسد و سخن او در عالم علوی مسموع باشد و خواب و الهام او به کمال رسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.