Skip to main content
فهرست مقالات

مفهوم قرآنی عدل

نویسنده:

مترجم:

ISC (12 صفحه - از 39 تا 50)

کلیدواژه ها : قرآن ،برابری ،عدل ،احسان

کلید واژه های ماشینی : عدل، قرآن، مفهوم قرآنی عدل، عدالت، مفهوم، داستان، اسلام، خدا، ظلم، انسان، فطرت، عدل الهی، پیامبر، اقتصادی، احسان، زن، انحراف انسان از عدل الهی، خداوند، تصویر، مفهوم عدل در قرآن، اجتماعی، حق، مفهوم قرآنی عدالت الهی، دین، پیمان، داستان‌های قرآنی، قوانین، عدالت اجتماعی ـ اقتصادی، اسلام و عدل الهی، منظور دست‌یابی‌تصویردرست از مفهوم عدل

عدل یکی از مفاهیم بنیادی است که قرآن در مقاطع و بخش‌های مختلف و با استفاده از مثل‌ها، تمثیل‌ها و داستان‌ها آن را بیان و توضیح داده و به رعایت و پای‌بندی آن اصرار دارد. از منظر قرآن در عالم تکوین، آفرینش هستی بر عدل استوار بوده و ظلم و بی‌عدالتی در آن جایی ندارد و در عالم تشریع نیز عدل مهم‌ترین هدف بعثت انبیا تلقی گردیده است. برای بررسی موضوع عدل می‌بایست جلوه‌های گوناگون آن را در مسائل حقوق و قضا، سیاست و جامعه، اقتصاد و معاش و... مورد توجه قرار داد و همچنین تعمق و تحلیل درباره داستان‌های قرآنی به عنوان نمونه‌هایی از سرکشی و انحراف انسان از عدل الهی و بالأخره بررسی مفهوم «میزان» به عنوان نماد معیار سنجش خوبی‌ها و بدی‌های انسان، به منظور دست‌یابی‌تصویردرست از مفهوم عدل در قرآن، لازم و ضروری است.

خلاصه ماشینی: "17 به همین ترتیب، بازنگری در تفسیر متون مربوط به جایگاه غیر مسلمانان نیز ضروری و حل کننده مشکلات موجود و رفع کننده سوء تفاهم‌ها در مورد دیدگاه اسلام به این مسأله است؛ برای نمونه، وضع جزیه در اسلام برای غیر مسلمانان یک ابداع و آورده قرآنی نیست، بلکه این روش معمول سیاسی و اقتصادی در همه امپراتوری‌های قبل از اسلام دنیا مانند امپراتوری فارس و روم بوده است و آنها از جزیه برداشتی غیر از برداشت و تفسیر فقهای مسلمان داشته‌اند، یعنی جزیه را علامتی برای تحقیر و تسلیم کامل جزیه‌دهندگان می‌دانستند؛ در حالی که خوشبختانه هیچ یک از فقهای مسلمان چنین برداشتی از آن ندارند، بلکه آن را یک مالیات اضافی در عوض خدمات اجتماعی و معافیت از خدمت سربازی می‌دانند، از این رو زنان، کودکان، مریضان، معیوبان و کشیشان را از پرداخت آن معاف دانسته‌اند و حتی پا را از این فراتر گذاشته، فقرا و نیازمندان غیر مسلمان را در زکات که تنها مسلمانان پرداخت می‌کنند سهیم می‌دانند. 21 قرآن شخص خودپرست و مغرور، چه ثروتمند یا فقیر را نکوهش کرده و طبیعت چنین شخصی را این گونه تصویر می‌کند: اگر او ثروتمند باشد پس با تکبر و فخر می‌گوید: «خداوند مرا مورد کرم و فضل خویش قرار داده است»، ولی چون فقر به سراغش آید می‌گوید: «خداوند مرا توهین و تحقیر کرده است»22؛ یعنی در هر دو صورت طوری عمل می‌کند که گویی وی تنها انسان موجود در روی زمین است و هیچ اعتنایی به دیگران و نیازهاشان حتی در حالت ثروتمندی نیز ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.