Skip to main content
فهرست مقالات

اقتدار کاریزمایی حضرت محمد صلی الله علیه و اله (تیپ شناسی معادل قرآنی)

نویسنده:

مترجم:

ISC (20 صفحه - از 51 تا 70)

کلیدواژه ها : ولایت ،کرامت ،رسالت ،اقتدار کاریزمایی وبر ،اقتدارکاریزمایی محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله

کلید واژه های ماشینی : اقتدار ،اقتدار کاریزمایی ،محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،اقتدار کاریزمایی محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،اقتدار کاریزمایی حضرت محمد ،اقتدار کاریزمایی حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،پیامبر ،اقتدار کاریزمایی پیامبر اسلام ،تیپ‌شناسی اقتدار کاریزمایی وبر ،اسلامی ،ولایت ،قرآن ،کرامت ،پیامبر اسلام ،طور خاص اقتدار کاریزمایی ،خدا ،اقتدار محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،پیروی ،رهبر کاریزمایی ،سلطه ،مشروع ،تیپ‌شناسی معادل قرآنی ،ایمان ،مشروعیت ،اطاعت ،هدیه ،اصطلاح ،اقتدار محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله مشروعیت ،جنگ ،قرار دادن تیپ‌شناسی اقتدار کاریزمایی

نویسنده در صدد است تا با ملاک قرار دادن تیپ‌شناسی اقتدار کاریزمایی وبر، تیپ‌شناسی معادلی را در بافت اسلامی تدوین کند تا بتواند به طور خاص اقتدار کاریزمایی حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله را توصیف کند. وی ضمن ارائه چندین معیار، معتقد است تنها مفهوم اسلامی معادل برای توصیف اقتدار کاریزمایی آن حضرت، مفهوم «رسالت» است نه «کرامت» یا «ولایت»، آن‌گونه که برخی پنداشته‌اند.

خلاصه ماشینی:

"این مطلب درست است که مفهومی که به طور مناسب حامل اقتدار پیامبر اسلام است باید مستلزم ایده سلطه باشد و در حقیقت، یکی از ملاک‌هایی بود که با آن «کرامت» مورد ارزیابی قرار گرفت، اما «ولایت» به اندازه کافی مشخص یا معین نیست تا به عنوان معادل «اقتدار کاریزمایی محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله » به کار رود. آیه‌ای از قرآن که با عنوان توجیه این اصطلاح ارائه شده است بیان می‌کند: دوست شما (ولیکم) فقط الله می‌تواند باشد و پیامبر او و کسانی که ایمان آورده‌اند؛ کسانی که عبادت برپا می‌دارند و زکات می‌دهند در حالی که رکوع می‌کنند ـ (آیه 55 سوره 5). بر اساس ارزیابی این دو اصطلاح، مفهوم اسلامی معادل برای «اقتدار کاریزمایی محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله » باید بر پایه پنج معیار زیر که اعتبار آنها اکنون تثبیت شده است، پی‌ریزی شود: 1 ـ باید مستقیما حامل ایده «اقتدار» باشد؛ 2 ـ باید ماهیت این اقتدار را به عنوان «کاریزمایی» شناسایی کند، یعنی به عنوان یک «هدیه شخصی» که از منبع مشروعیت دریافت شده است؛ 3 ـ باید دریافت کننده کاریزما، یعنی محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله را محق سازد که از نیروی فیزیکی به منظور تثبیت اقتدار خویش استفاده نماید؛ 4ـباید به محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله اختصاص داشته باشد به طوری که هیچ کس دیگر در بافت اسلامی نتواند ادعای «اقتدار کاریزمایی» نماید؛ 5 ـ باید یک اصطلاح واضح و مشخص، مصون از تفسیرها و قرائت‌های نوسانی باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.