Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه دولت در اندیشه سیاسی حسن البنا

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 83 تا 102)

کلیدواژه ها : اندیشه سیاسی اسلام ،دولت اسلامی ،نظریه دولت ،حسن البنا ،اخوان المسلمین

کلید واژه های ماشینی : دولت ،حسن البنا ،اسلامی ،اخوان ،خلافت ،سیاسی ،دولت اسلامی ،اندیشه سیاسی حسن البنا ،دین ،دعوت ،امت ،جهاد ،اخوان‌المسلمین ،وحدت ،حکومت ،نظام ،احزاب ،عدالت ،حق ،وظیفه ،نظام خلافت ،اهداف برپایی نظام اسلامی ،اعتقاد حسن البنا ،مجموعة الرسائل ،حسن البنا ـ بنیان‌گذار ،حسن البنا دولت اسلامی ،حسن البنا جهان‌شمولی دولت اسلامی ،دولت در اندیشه سیاسی ،خدا ،اصول

به اعتقاد حسن البنا ـ بنیان‌گذار و رهبر اخوان المسلمین ـ دین و دولت جدایی ناپذیرند و تثبیت آن و نیز ترویج دعوت، مهم‌ترین اهداف برپایی نظام اسلامی است. دولت اسلامی مبتنی بر سه رکن مسؤولیت حاکم، وحدت امت و احترام به اراده امت و اصول اساسی آن هم عدالت، آزادی و جهاد می‌باشد. البنا سه ویژگی برای دولت اسلامی بر می‌شمارد که عبارتند از: دعوت، جهان شمول، شرعی و در این راستا، چهار وظیفه نیز برای آن احصا می‌کند: برپایی نظام سیاسی، تحقق عدالت در عرصه فردی، خانواده، ملی و بین المللی، نشر و ترویج دعوت و جهاد. دولت مطلوب از دیدگاه البنا، نظام خلافت است.

خلاصه ماشینی:

"بیومی غانم معتقد است این ایده، مبنایی است که نگرش حسن البنا را در مورد سه مسأله اساسی در باب نظام حکومتی اسلام روشن می‌کند: مسأله نخست، به آزادی به عنوان یکی از ارزش‌های سیاسی مربوط می‌شود؛ مسأله دوم، به موضع وی در برابر تکثر حزبی به عنوان ساختار سازمان بخش چنین فعالیت‌هایی ارتباط می‌یابد؛ مسأله سوم، به نقش مخالفت سیاسی در چارچوب وحدت امت اختصاص می‌یابد. 35 دولت اسلامی دولتی جهان شمول است: حسن البنا با توجه به اعتقادی که به «جهان شمولی اسلام و جاودانگی آن به عنوان خاتمه رسالت‌های آسمانی و مشمول آن بر امور دنیا و آخرت»36 دارد، معتقد است دنیا بدون تردید به سوی وحدت بشری جهانی پیش می‌رود و اسلام نه تنها به این وحدت در چارچوب اخوت اسلامی بشارت داده، که راه عملی تحقق آن را نیز بر اساس این دو اصل ترسیم کرده است: «نخست، آدمیتی که همه بشر را به پدر و مادر واحدی نسبت می‌دهد و دوم، پیوند ربانی‌ای که همه این انسان‌ها را بندگان خدایی یگانه قرار می‌دهد». 45 در نظر حسن البنا جهان شمولی دولت اسلامی سه بعد دارد و همواره بر آنها تأکید می‌ورزیده: یکی، ترویج و نشر دعوت و سازمان دهی عملیات جهاد است؛ دوم، مسأله هویت است که بر اساس آن، مفهوم اخوت اسلامی محوری اساسی برای یکسان سازی تمام افراد بشر در زیر پرچم اسلام می‌باشد و به تعبیر البنا «دولت اسلامی، جهانی است، زیرا طرف خطاب آن همه انسان‌ها هستند، انسان‌هایی که در سایه چنین حکومتی، برادران یکدیگرند». کار ویژه حراست از دین بسیار کلی است، از این رو ابراهیم بیومی غانم از لابلای آثار حسن البنا، چهار وظیفه مشخص ذیل را برای دولت اسلامی استخراج کرده است: وظیفه نخست، برپایی نظام سیاسی است که تجسم عملی ارزش‌ها و اصول آرمانی اسلام باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.