Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه اقلیت و اکثریت در قرآن

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 113 تا 130)

کلیدواژه ها :

شورا ،اقلیت ،اکثریت مذموم ،اکثریت ممدوح ،امت اسلامی

کلید واژه های ماشینی : قرآن، خدا، امت، اسلامی، کثرت، حق، اکثریت در قرآن، امت اسلامی، پیروی، پیامبر

مفهوم «اقلیت» و «اکثریت» در علم سیاست کاربرد وسیعی دارد و از بنیادهای تحولات جامعه بشری در عرصه قدرت و حکومت به شمار می‌آید. مقاله حاضر به ارزیابی این دو مفهوم از منظر قرآن کریم پرداخته و تلاش دارد بستر و جایگاه هر یک را نشان بدهد. همچنین استدلال شده است که از دیدگاه قرآن، میان اکثریت و کج‌اندیشی ملازمه برقرار نیست، بلکه بین اکثریت غیررشید و کج اندیشی ملازمه برقرار است.

خلاصه ماشینی:

"از آیه فوق نکات زیر استفاده می‌شود: 1 - با توجه بر این که جزئیات زندگی انسان پر از حدس و تخمین است و زندگی دنیایی بدون اعتماد به ظن و استعداد از تخمین قابل دوام نیست، از این رو نمی‌توان انسان را از اطاعت اکثر در این موارد بر حذر داشت ؛ 2 - در امور مربوط به سعادت انسان و مقدمات تحصیل آن، 6 نمی‌توان جز به علم و یقین تکیه داشت؛ زیرا تخمین زدن در این گونه امور منجر به ضلالت و گمراهی می‌شود، و چون بیشتر اهل زمین در این موارد از حدس پیروی می‌کنند، نباید آنان را اطاعت کرد؛ 3 - آرای اکثریت در اموری چون معارف و شرایع الهی که می‌بایستی از ناحیه خدا بیان شود، ملاک حق و باطل نیست و اقلیتی که در مسیر حق گام بر می‌دارند نباید از کثرت افراد جبهه باطل ______________________________ 1 انعام (6) آیه 116. 7 از آیه یاد شده نیز نکات زیر استنباط می‌شود: 1 - پاکی و پلیدی به هر معنایی که باشد، دو وصف حقیقی و دو واقعیت خارجی برای اشیا هستند؛ مانند غذای پاک و ناپاک، زمین پاک و ناپاک ؛ 2 - اعتبار و ارزش واقعی در همه جا با حق است، هر چند اهل حق و جمعیت آن کم باشند ؛ یعنی در برابر خیر و سعادت باید تسلیم شد، گرچه بیشتر مردم از آن روی گردان باشند ؛ از این رو خداوند این قاعده کلی و اساسی را بیان فرموده تا برخی برای ارتکاب گناه، عمل اکثریت در بعضی محیط‌ها را دست آویز قرار ندهند و از انجام دستورهای اسلامی سرباز نزنند ؛ 3 - بر اساس مفاد آیه، اکثریتی قابل پذیرش است که به سوی حق گام بر دارد و از پاکی‌ها پیروی کند، نه آن که به باطل گرایش داشته و به ناپاکی‌ها عمل کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.