Skip to main content
فهرست مقالات

حقوق بشر، جهان شمولی یا نسبیت دینی- فرهنگی

نویسنده:

(24 صفحه - از 167 تا 190)

کلیدواژه ها : حقوق بشر ،اسلام ،کرامت انسان ،جهان شمولی

کلید واژه های ماشینی : حقوق بشر ،دین ،اسلامی ،اعلامیه جهانی حقوق بشر ،فرهنگ ،حقوق بین‌الملل بشر ،کرامت انسان ،جهان‌شمولی حقوق بشر ،انسان ،جهان‌شمولی ،عقل ،غرب ،مفاهیم بنیادین حقوق بشر ،حقوق بشر جهانی ،دولت‌های ،مکتب ،قوانین ،کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل ،جهان‌شمولی اعلامیه جهانی حقوق بشر ،سیاسی ،فلسفه ،ایران ،مفاهیم ،شمولی حقوق بشر ،دین اسلام ،نقض حقوق بشر ،مکتب‌های فلسفی و اخلاقی ،منابع حقوق بشر جهانی ،اروپا ،آمریکا

مفاهیم بنیادین حقوق بشر، همان باور داشتن به شأن، حیثیت و کرامت انسان است که از این لحاظ تمامی افراد بشر روی زمین برابر هستند. کرامت انسان در همه ادیان، مکتب‌های فلسفی و اخلاقی کاملا ملحوظ است. در دین اسلام نیز بشر «حامل امانت الهی» و «اشرف مخلوقات» است و این دین هر گونه تعدی به شخصیت انسان را تحریم می‌کند، به حقوق بشر، منشأ الهی و وحیانی می‌دهد؛ اما حقوق بین‌الملل بشر از منظر فلسفه لاییک، چه در مکاتب فرد گرا و چه در جامعه‌گرا، مبتنی بر عقل استقرایی و خرد جمعی است. البته لازمه جهان شمولی حقوق بشر، خارج شدن آن از انحصار دولت‌ها و قدرت‌های برتر جهانی است و قرار گرفتن در تحت خرد اندیشمندان فرهیخته بین المللی است تا امکان تلازم و تعامل فرهنگی در سطح بین المللی ایجاد گردد.

خلاصه ماشینی:

"اگر همه انسان‌ها به ______________________________ 1Human Dignity حکومت قانون و حفظ حدود و ثغور قانونی تن در دهند، مشکلی در میان نیست؛ اما مشکل از آن جا ناشی می‌شود که بعضی افراد بشر برای رسیدن به اهداف خود تابع هیچ قانونی نیستند؛ از این رو، در عرصه عمل، بسیاری از متصدیان اجرای قوانین جزایی و مسؤولان مبارزه با «جرایم عادی و سیاسی» در نظام‌های حقوق داخلی، معتقدند سخنان اخلاقی فلسفه بافان حقوق بشری جواب‌گوی نیاز تأمین امنیت جامعه نیست، چرا که معدودی از افراد که به قول معتقدان حقوق بشر جهانی «شهروند جهانی» و به تعبیر دین باوران «حامل امانت الهی» شمرده می‌شوند، مثل حیوان‌های درنده در پی دریدن و زخمی کردن دیگران هستند و در حادثه‌ای چون یازدهم سپتامبر 2001 تعداد اندکی از افراد با هواپیما ربایی و عملیات تروریستی جمعیت بی گناهی را در دو آسمان خراش نیویورک به قتل می‌رسانند؛ با چنین تجربه‌ای، انتقام جویان می‌گویند: ترحم بر پلنگ تیز دندان ستم کاری بود بر گوسپندان بنابراین نه تنها گروهی به حکم شرع، اجرای قصاص و حدود را واجب می‌شمارند و مخالفان آن را ملحد می‌انگارند، بلکه بنا به عقیده دسته‌ای از «اهل عمل»، مجازات‌ها باید شدید هم باشد؛ قاتلان عامد بی ترحم باید اعدام و زناکاران متجاوز به عنف باید سنگسار و دست دزدان باید بریده و خائنان به دولت و ملت باید قلع و قمع شوند؛ از این رو می‌گویند که مثلا کسی که به عمد با قاچاق مواد مخدر موجبات مرگ هزاران جوان و از هم پاشیدگی صدها خانواده را فراهم کرده است، پس از دستگیری و محاکمه نباید با دلسوزی به زندان گرم و نرم هدایت کرد تا در آن جا به بازی و ورزش بپردازد و به خلاف قربانیانش که زندگی شان بر باد رفته، آسوده بخورد و بخوابد!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.