چکیده:
نقد کتابهای آموزشی، بویژه کتابهایی که بنا به برخی ملاحظات، از موقعیت و
جایگاه برتری در مقایسه با منابع معادل برخوردارند و در محیطهای
آموزشی مورد استقبال دانشوران حوزه مربوط به آن واقع شدهاند، ازجمله
اقدامات مقبول و پسندیدهای است که میتواند در ارتقای کیفیت آموزشی و
تلاش در مسیر تهیه و نگارش متون مناسب آموزشی، نقش درخوری ایفا کند.
در همین خصوص و با همین نیت، در نوشتار زیر، یکی از کتابهای آموزشی
مربوط به درس مبانی جامعهشناسی بررسی و نقاط قوت و ضعف آن در حد
امکان ذکر شده است. در این مقاله، ابتدا ایرادهای کلی کتاب در قالب 22 بند
عنوان میشود و سپس درباره برخی از این موارد بهاقتضای اهمیت
موضوع، بحث تفصیلی، همراه با ذکر شواهد، صورت میگیرد. مطالعه این
نوشتار میتواند انتظارات و توقعات بایسته از یک متن آموزشی را تا حد
زیاد بهتصویر کشد.
خلاصه ماشینی:
"برای مثال: ــ ارتباط میان پیشرفتهای بوجود آمده در سایر علوم و تأثیر آن در رشد جامعهشناسی (ص 10) ــ بهترشدن زندگی در پرتو معرفتهای جامعهشناختی (ص 13) ــ غیرممکنبودن ارائه تعریفی از جامعهشناسی؛ اولا بهجهت عدم توسعه تحقیقات جامعهشناختی در ایران، ثانیا بهدلیل آشفتگی مباحث مختلف نظری و کاربردی آن (ص 19) ــ شگفتی دنیای غرب از کتاب مقدمه ابنخلدون، پس از ترجمه این کتاب به زبانهای اروپایی (ص 10) ــ جامعةالازهر مصر، قدیمیترین جامعه علمی بشر است (ص 49) ــ توجیه رسم مهماننوازی بعنوان پیامد نبود مسافرخانه در روستاها و مناطق عشایری (ص 185) ــ باهوشبودن بچهها در طبقات پایین و کمهوشبودن آنها در خانوادههای سطح بالا (به نقل از سوروکین) (ص 229) ــ تحویل نزاع دو گروه کوچنشین و یکجانشین در کلام ابنخلدون به نزاع دو طبقه اجتماعی یا دو شیوه تولید (ص 246) ــ فونکسیونالیستها، توجیهگر نظام سرمایهداری غرب هستند (ص 255) ــ انطباق همبستگی موردنظر دورکیم با نظریه عصبیت ابنخلدون (ص 267) ج ــ طرح مباحث مبهم در برخی موارد، توضیحات کتاب درباره موضوعات مربوط یا تعاریف ارائهشده، خالی از ابهام نیست؛ و درک آن برای دانشجویان مبتدی، تلاش مضاعف میطلبد."