Skip to main content
فهرست مقالات

سیاست اخلاقی در اندیشه صدرالمتألهین

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 27 تا 52)

کلیدواژه ها : فلسفه سیاسی ،حکمت متعالیه ،سیاست اخلاقی ،فضیلت و صدرالمتألهین

کلید واژه های ماشینی : سیاسی ،سیاست ،صدرالمتألهین ،ملاصدرا ،حکمت متعالیه ،خدا ،نظام سیاسی ،اندیشه سیاسی ،حکمت ،انسان ،حکمت سیاسی متعالیه ،دینی ،مکتب حکمت سیاسی متعالیه ،آخرت ،دنیا ،سعادت ،مکتب ،معرفت ،امام ،هدایت ،مردم ،حکومت ،نظام سیاسی فاضله ،نفس ،صدرالدین شیرازی ،سیاست اخلاقی در اندیشه ،اجتماعی ،خداوند ،فلسفه سیاسی ،مکتب هدایت در عرصه سیاست

فلسفه سیاسی مبتنی بر حکمت متعالیه از نوع فلسفه‌های سیاسی اخلاق‌گرا، غایت مدار و در نتیجه فضیلت محور است. ترسیم مکتب هدایت در عرصه سیاست در تقابل با مکتب قدرت، نگاه ابزاری به دنیا و معیشت آدمیان در جهت تقرب به خدا، خدامحوری در تقابل با تفکر انسان خود سامان و خود بسنده، تأکید بر مختار بودن انسان و در نتیجه برقراری تناسب میان نوع نظام سیاسی و محتوای باطنی مردم، اصل رهبری الهی در مراتب سه‌گانه انبیا، اوصیا و اولیا و اصرار بر تحقق فضایل اخلاقی در سطوح رهبری، نظام سیاسی، قوانین، نهادها، ساختارها، مردم و عملکردها از اهم شاخص‌های سیاست فضیلت‌گرا و متعالیه است که در مقاله حاضر به آنها پرداخته شده است.

خلاصه ماشینی:

"براساس توضیحات وی، باید اصول زیر به عنوان بنیادهای تفکر حکمت سیاسی متعالیه مد نظر باشد که عبارت‌اند از: 1 ـ ما انسان‌ها را خالق و صانعی است که بر هر چیزی قادر و توانا می‌باشد؛ 2 ـ آفریننده ما از جسم داشتن و تعلق به مواد و اجسام و از این‌که با چشم دیده شود و یا با یکی از حواس پنجگانه ادراک گردد، برتر و متعالی است؛ 3 ـ خالق ما حکیم و دانای بر راه‌های خیر و منفعت در نظام وجود، و جهات نفع و آسایش خلق در زندگی و قوام و بقا و پایداری آن‌ها است؛ 4 ـ خداوند را در ایجاد و تأثیر و خلق و اداره امور وسایطی است؛ چون مباشرت بی‌واسطه افعال و پرداختن به مواد و کثرات بر واحد حقیقی، محال و ممتنع است؛ 5 ـ مردمان در زندگانی و معادشان نیاز به کسی دارند که کارهای آنان را اداره کرده، راه زیستن در دنیا و رهایی از شکنجه و عذاب در جهان دیگر را به ایشان بیاموزد: و خلاصه، انسان در وجود و بقایش ناگزیر از مشارکت است، و مشارکت تمام نمی‌شود جز به معامله، و معامله را ناگزیر از سنت و قانون عدل است، و سنت و عدل را ناچار از سنت گذار و قانون‌گذار عادل است، و جایز نیست که مردمان را با آرا و هوس‌هاشان در آن حال رها کنند تا منجر به اختلاف گشته و هرکه آن‌چه به نفعش است عدل، و آن‌چه به ضررش است ظلم و جور پندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.