Skip to main content
فهرست مقالات

نارسایی قرائت اخلاقی «رالز» از لیبرالیسم

نویسنده:

(22 صفحه - از 53 تا 74)

کلیدواژه ها : عدالت ،لیبرالسیم ،رالز ،اندیشه سیاسی و قرائت اخلاقی

کلید واژه های ماشینی : رالز ،عدالت ،سیاسی ،لیبرالی ،دکترین ،اجتماعی ،نظریه عدالت ،نظریه ،اصول عدالت ،اصول ،ارایه ،فلسفه سیاسی ارایه قرائتی ،دکترین جامع اخلاقی ،داوری ،فلسفه اخلاق ،لیبرالیسم سیاسی ،دکترین اخلاقی و فلسفی ،وضع اصیل رالز اصول عدالت ،عدالت اجتماعی ،وضع اصیل ،نظریه اخلاقی ،حوزه فلسفه سیاسی ارایه ،عدالت اجتماعی ارایه ،خیر ،لیبرالیسم و عدالت اجتماعی ،رویکرد ،تصور ،رویکردی فلسفی ـ اخلاقی ،جان رالز ،قرائت اخلاقی

دستاورد فکری برجسته‌ترین فیلسوف سیاسی غرب در قرن بیستم، جان رالز(1921 ـ 2002) طی بیش از چهار دهه تلاش علمی در حوزه فلسفه سیاسی ارایه قرائتی از لیبرالیسم است که در عین وجوه اشتراک فراوان با سنت لیبرالیسم، مشتمل بر رویکرد بدیع و تازه‌ای در تقریر و توجیه جان مایه‌های اصلی این مکتب سیاسی ـ فلسفی می‌باشد. تلاش فکری رالز به دو دوره تقسیم می‌شود و محصول این دو دوره، ارایه دو قرائت متفاوت از لیبرالیسم است: مرحله نخست اندیشه سیاسی وی که در کتاب مشهور وی یعنی نظریه عدالت متبلور می‌شود، رویکردی فلسفی ـ اخلاقی به عدالت اجتماعی را به تصویر می‌کشد و محصول آن قرائتی از لیبرالیسم است که بر دکترین اخلاقی و فلسفی خاصی تکیه زده است.رالز در دوره دوم تفکر سیاسی خویش با طرح نظریه «عدالت سیاسی» و «لیبرالیسم سیاسی» بر آن است که می‌توان قرائتی از لیبرالیسم و عدالت اجتماعی ارایه داد که برخلاف کتاب نظریه عدالت بر هیچ نظریه و دکترین جامع اخلاقی و فلسفی خاصی مبتنی نباشد.مقاله حاضر به قرائت اخلاقی رالز از لیبرالیسم می‌پردازد و لیبرالیسم سیاسی که محصول دوران متأخر اندیشه ایشان است، از میدان بررسی و تحلیل انتقادی ما خارج است.

خلاصه ماشینی:

"بر آشنایان با اندیشه سیاسی معاصر کاملا روشن است که تلاش فکری رالز به دو دوره تقسیم می‌شود و محصول این دو دوره، ارایه دو قرائت متفاوت از لیبرالیسم است: مرحله نخست اندیشه سیاسی وی که در کتاب مشهور وی یعنی نظریه عدالت 1 متبلور می‌شود، رویکردی فلسفی ـ اخلاقی به عدالت اجتماعی را به تصویر می‌کشد و محصول آن قرائتی از لیبرالیسم است که بر دکترین اخلاقی و فلسفی خاصی تکیه زده است، در رالز متقدم تلاش بر آن است که نشان داده شود لیبرال ـ دموکراسی‌های پیشرفته معاصر که نمونه اعلای آن نظام سیاسی ـ اجتماعی آمریکاست بیشترین تناسب و سازگاری را با فضیلت عدالت دارند؛ به تعبیر دیگر، رالز در این دوره بر آن است که پایه‌های اخلاقی و فلسفی فرهنگ سیاسی و ساختار کلان اجتماعی غرب معاصر را که مشحون از باورهای لیبرالی و دموکراتیک است، تنقیح و تثبیت کند و نشان دهد که در یک جامعه سامان یافته که نهادها و مؤسسات و ساختارهای اساسی آن بر محور فضیلت عدالت و پایه‌های اخلاقی عادلانه استوار است؛ کدام تلقی از عدالت و کدام تصور از اصول عدالت را باید اساس و پایه تنظیم روابط اجتماعی و ترسیم ساختارهای کلان اجتماعی (از قانون اساسی و دولت گرفته تا نظام اقتصاد، آموزش، بهداشت و دادرسی) قرار دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.