Skip to main content
فهرست مقالات

در تکاپوی رسیدن به مدلی از تربیت اخلاقی در اسلام

نویسنده:

(34 صفحه - از 13 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : تربیت، تربیت اخلاقی، دین، تربیت اخلاقی در اسلام، مربی، اسلامی، مدلی از تربیت اخلاقی، اخلاق و تربیت اخلاقی، دین و اخلاق، ارزش‌های اخلاقی

خلاصه ماشینی:

"با سرمایه‌های انسانی جوان و با نشاط این مرز و بوم چه باید کرد که به عزت و سرافرازی فردی،ملی و جهانی بیانجامد؟پژوهش در قلمرو تربیت اخلاقی با چشم‌ انداز اسلمی و تلاش برای رسیدن به مدلی کاربردی،که هماهنگ با آموزه‌ها و مبانی جهان بینی،عقیدتی و ارزشی اسلام باشد و بتواند در یک محیط تربیتی‌ اسلامی به کار آید،مستلزم پاسخ‌یابی برای سؤالات اساسی و زیر بنایی فراوانی‌ است. مقایسه مفهوم تربیت اخلاقی در دو فرهنگ اسلام و غرب پس از گذار از پیخ و خم سؤالات فوق،اولین دغدغه‌ای که یک مربی مسلمان‌ خود را با آن مواجه می‌بیند،این است که منظور از تربیت اخلاقی در فرهنگ اسلام‌ چیست و این مقوله،چه تفاوتی با مقولات مشابه در سایر فرهنگ‌ها به ویژه فرهنگ‌ غربی دارد؟اگر چه به سختی می‌توان غرب و اندیشه غربی و نیز اسلام و تفکر اسلامی را به دلیل تنوع و گستردگی هر یک،دو جناح و جبهه خاص در برابر یکدیگر تلقی کرد که طی تضارب آراء آنها،مفاهیمی از قبیل مفهوم«تربیت اخلاقی» بازشناسی می‌شود،اما جمع بندی دیدگاه‌ها و مکاتب و رسیدن به نقاط افتراق و اشتراک نباید کار غیر ممکنی باشد. «کهلبرگ»از هواداران سرسخت رویکرد لیبرال-دموکراتیک در تعلیم و تربیت است‌ و معتقد است رشد درست تفکر اخلاقی دانش آموزان در محیطی صورت می‌گیرد که اولا مربی در آن نقش همکار و نه استاد را ایفا می‌کند،و ثانیا دانش آموزان در فرآیند کنجکاوی و تحقیق آزاد باشند و خود به موقعیت قضاوت برسند و سوم‌ چنان که«ژان پیاژه»و«جان دیویی»اصرار داشتند،روند تعلیم و تربیت روندی‌ تعاملی و دو طرفه باشد؛در این بستر کودک به طور طبیعی از خود محوری به حس‌ مسئولیت می‌رسد1."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.