Skip to main content
فهرست مقالات

شیوه اصلاح مشکلات رفتاری در تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی

نویسنده:

(26 صفحه - از 139 تا 164)

کلید واژه های ماشینی : رفتار ،تربیت ،تربیت اخلاقی ،عوارض ،محقق نراقی ،تربیت صحیح اخلاقی ،متربی ،عبادت ،خشم ،خودپسندی ،مانع تربیت صحیح اخلاقی ،نفس ،اصلاح مشکلات رفتاری در تربیت ،صفات ،خدا ،مانع ،تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا ،جدال ،فرد ،دروغ ،مردم ،انگیزه ،اجتماعی ،کمالات ،زمینه تربیت اخلاقی ،محقق نراقی از مشکلات رفتاری ،شیوه اصلاح مشکلات رفتاری ،متربی آگاه ،مشکل رفتاری و عوارض تربیتی ،دیدگاه ملا مهدی نراقی

خلاصه ماشینی:

"سوم آن که خودپسندی اگر در مورد صفت معنوی و یا رفتاری عبادی باشد،این تصور را در خودپسند ایجاد می‌کند که بر خدا حقی دارد و بنابراین غرور نفسانی او را فرا می‌گیرد و خود را از عذاب الهی ایمن تلقی می‌کند و مقامی بالا،ولی غیر واقعی،برای خود در پیشگاه پروردگار،توهم می‌نماید و اگر عجب و خودپسندی در مورد علم،رأی و عقل باشد باعث می‌شود به فکر و رفتار خویش،بی‌جا تکیه کند و حاضر نشود با دیگری به مشورت بپردازد و یا سؤال کند و از راهنمایی‌های دیگران بهره‌مند گردد و به این وسیله زمینه پذیرش در او وجود نخواهد داشت تا تعلیم و تربیت معلم اخلاق و مربی الهی،در او کار ساز باشد. 2-شهوت‌رانی جنسی از جمله مواردی که محقق نراقی آن را از موانع رفتاری در امر تعلیم و تربیت به‌ حساب می‌آورد،افراط در شهوت جنسی است؛زیرا افراط در شهوت جنسی‌ همت فرد را به تمتع از زنان محدود می‌سازد و از توجه کافی به راهنمایی‌های عقل‌ و شرع باز می‌دارد و حتی چه بسا عقل را به خدمت خود در آورد و همه تدبیرهای‌ عقلی را برای شهوترانی به کار گیرد و به این وسیله به رفتارهای ناپسند دیگر اخلاقی روی آورد و زمینه شقاوت خویش را فراهم سازد. مراء و جدال غیر احسن،از رفتارهای منفی اجتماعی است که به نظر محقق‌ نراقی خاستگاه بسیاری از بدی‌ها و صفات و رفتار ناپسند است(جامع السعادات، ج 2،ص 285)و برای پیشگیری و یا زدودن آن از نفس متربی،باید اولا متربی آگاه‌ شود که مراء و جدال،از نظر شرعی نهی شده است و گناه به حساب می‌آید و در احادیث بسیاری به عوارض تربیتی و اخلاقی آن دو اشاره شده است؛از جمله این‌ که دل را مشغول می‌سازد،باعث غفلت از پروردگار می‌گردد،موجب نفاق و دورویی را می‌شود و تخم دشمنی را در دل‌ها می‌کارد و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.