Skip to main content
فهرست مقالات

گزارشی از طرح مأخذشناسی تربیت اخلاقی

نویسنده:

(20 صفحه - از 229 تا 248)

خلاصه ماشینی:

"در هر حال،استفاده از اخلاق و تربیت در تربیت اخلاقی،ایجاب می‌کند که در تهیه و تدوین مأخذشناسی تربیت‌ اخلاقی،در هر یک از این دو حوزه تتبع کافی صورت گیرد؛زیرا کتاب‌هایی که در زمینه اخلاق نگارش یافته است خالی از مباحث مرتبط با تربیت اخلاقی نیست و در حوزه تربیتی نیز،برخی مباحث ارایه شده همچون روانشناسی تربیتی، روانشناسی رشد،جامعه‌شناسی آموزش و پرورش و... آن چه بیان شد،صرفا بر اهمیت و ضرورت مأخذ شناسی و نقش آن در عرصه‌ پژوهش اشاره داشت؛اما از سوی دیگر،تعلیم و تربیت،به طور عام،به خاطر نقش‌ انکار ناپذیری که در زندگی بشر دارد،از جایگاه ویژه‌ای در میان علوم و دانش‌های‌ بشری برخوردار است و در این رشته علمی،تعلیم و تربیت اسلامی همچون دری‌ گرانبها می‌درخشد و در میان گرایش‌های گوناگون این حوزه علمی،جایگاه ویژه‌ای‌ یافته و به خصوص در یک جامعه اسلامی،پژوهش و کنکاش در موضوعات آن، ضرورتی دو چندان دارد و توجهی ویژه را از سوی اصحاب پژوهش می‌طلبد. این فهرستگان به صورت یک جزوه منتشر شده و حدود 556 عنوان کتاب‌ پیرامون علوم تربیتی را گردآوری نموده و در حوزه عام تعلیم و تربیت است که‌ آثاری در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی نیز در آن وجود دارد. با این که عنوان این بخش در مورد تربیت و پرورش اخلاقی است و تربیت اخلاقی را تداعی می‌کند،اما در فصل اول آن،عمدتا کتبی در زمینه تربیت اسلامی به طور عام‌ ذکر شده و در موضوع خاص«تربیت اخلاقی»مدخل‌های کمی وجود دارد. در این اثر تعداد 1000 عنوان کتاب در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی به صورت‌ کتاب‌شناسی موضوعی‌[اطلاعات کتابنامه‌ای‌]تنظیم شده و آثاری در زمینه تربیت‌ اخلاقی در آن به چشم می‌خورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.