Skip to main content
فهرست مقالات

توجه به برنامه درسی «پنهان»؛ ضرورتی آشکار در تحقق اهداف ارزشی آموزش های دینی

نویسنده:

(26 صفحه - از 37 تا 62)

کلید واژه های ماشینی : برنامه درسی پنهان ،دینی ،آموزش ،اهداف ارزشی آموزش دینی ،مفهوم برنامه درسی پنهان ،تربیت ،مدرسه ،دانش‌آموزان ،تعریف برنامه درسی پنهان ،ارتباط برنامه درسی پنهان ،توجه به برنامه‌های درسی ،معلم ،تحقق اهداف ارزشی آموزش‌های ،مفهوم ،قصد ،اجتماعی ،برنامه درسی آشکار ،دیدگاه ،کلاس ،تعریف ،نظام آموزشی ،پیام‌های ،تربیت دینی ،کار ،انتظارات ،کتاب ،تأثیر برنامه درسی پنهان ،برنامه‌ریزی ،تعلیم و تربیت ،اسلامی

خلاصه ماشینی:

"چه تأثیر ناخواسته‌ای دارد؟آیا باعث ایجاد یک معرفت پاره پاره در ذهن دانش‌آموزان نمی‌شود؟آیا دین را جدا از زندگی نمایان نمی‌سازد؟ 3-تأثیرات ارزشی برنامه درسی متمرکز چیست؟اجرای برنامه درسی دینی به صورت‌ متمرکز(یکسان برای تمام دانش‌آموزانی که دارای پایگاه‌های اقتصادی،اجتماعی و خانوادگی متنوع هستند)علاوه بر ضعف در اثر بخشی،چه پی آمدهای منفی احتمالی را به جا می‌گذارد؟(به بیان دیگر بار ارزشی ناخواسته عدم توجه به شرایط دانش‌آموزان‌ چیست؟) 4-در نظام آموزش رسمی که به نظر بسیاری از صاحب نظران کارکرد اصلی آن،ایجاد نظام ارتقاء و اعطای مدارک تحصیلی است،آموزش رسمی مسایل معنوی و دینی چه‌ تبعات ناخواسته‌ای دارد؟ 5-در نظام آموزش متوسطه و دانشگاه که اصطلاح«پاس»( To pass )،باب شده است، بار ارزشی جملاتی نظیر«دینی را پاس کردم»چیست؟ 6-تأثیرات ارزشی تأسیس مدارس غیر انتفاعی در تحقق اهداف ارزشی تربیت‌ دینی-اخلاقی نظام آموزشی ما چیست؟ 7-آیا استفاده از روش‌های تدریس فعال،نظیر بحث گروهی و حل مسئله و بهادادن به الگوهای آموزشی«فرآیند محور»بجای الگوی«نتیجه محور»بار ارزشی ناخواسته‌ای به‌ همراه نخواهد داشت؟آیا دانش‌آموز«معارف دینی»را مانند«معارف علوم تجربی»در مظان تغییر و تحول و بازنگری و آزمون نخواهد داشت؟ 8-اثر واقعی تکرار آیات قرآن،به صورت همه روزه،در برنامه درسی قرآن پایه اول‌ ابتدایی چیست؟ 9-بار ارزشی ناخواسته بازی‌های رایانه‌ای با واژگان قرآنی چیست؟ 10-تأثیر عملی تکرار و تأکید بر مطالب و مباحث خاصی در درس دینی چیست؟ 11-تأثیر ناخواسته حجیم بودن یک بحث یا یک درس،در کتاب درسی دینی کدام‌ است؟ 12-شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در درس دینی چه پیام پنهانی دارد؟ 13-تأثیر ناخواسته استناد به مسایل علمی در بحث اثبات اعجاز قرآن کریم چیست؟ 14-آیا عدم هماهنگی مباحث کتب درسی دینی با شرایط و مقتضیات اجتماعی، علاوه بر کاستن از اثر بخشی تبعات ناخواسته‌ای نی دارد؟ 15-تأثیرات پیش بینی نشده عدم گزینش برخی موضوعات مطرح در جامعه‌ (برنامه‌های پوچ پنهان)،در محتوای کتاب‌های دینی چیست؟ منابع‌ فارسی 1-ملکی،حسن(1376):برنامه‌ریزی درسی(راهنمای عمل)،تهران،انتشارات مدرسه."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.