Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش علوم و ارزش های دینی

نویسنده:

مترجم:

(14 صفحه - از 143 تا 156)

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت ،دینی ،علم ،آموزش علوم ،انسان ،هدف تعلیم و تربیت ،اسلام ،دانشمندان ،خدا ،طبیعت ،صفات ،رشد ،ایمان ،آموزش علوم و ارزش‌های دینی ،جهان ،آفرینش ،اجتماعی ،برنامه ،هدف ،اصول ،تعلیم و تربیت علمی ،محیط ،مفهوم ،هدف تعلیم و تربیت آگاه ،تعلیم ارزش‌های اخلاقی ،روحی ،رابطه ،جامعه ،مفهوم بنیادین طبیعت بشر ،آموزش علوم طبیعی

خلاصه ماشینی:

"یک کل ندارند؟1 تلاشی که از قرن نوزدهم به بعد برای اثبات این رابطه به عمل آمده تا چه حد تحت‌ تأثیر این اندیشه بوده است که فقط فلسفه علم مبتنی بر فرضیه‌ها و آزمایشات،می‌تواند نظامی از مفاهیم و قوانین در اختیار انسان قرار دهد که در آن،علم،فلسفه و علوم انسانی‌ بتوانند سازگار و موافق بیفتند؟2 گر چه ممکن است ساختار منطقی،دقیق و ترکیبی علوم طبیعی که به عنوان چهار چوب‌ و مدل علوم دقیق و استقرایی به کار می‌رود،از نظر یک فرد افراطی تأیید گردد،اما آیا ضروری نیست که نه تنها محدودیت‌هایی را که اصول متافیزیکی ناظر به انسان و جهان، که جزء لاینفک رویکرد دینی به زندگی است،بر این نظریه‌ها تحمیل می‌کنند نادیده‌ نگیریم،بلکه آنها را درک و فهم کرده و به نقشی که این اصول دینی-متافیزیکی باید در جهت دادن به تحقیقات علمی داشته باشند،بها بدهیم؟3 (1). اگر رشد و تکامل انسان به عنوان جانشین خدا در زمین،فلسفه وجود انسان است و اگر تعلیم و تربیت باید به انسان در تلاش برای رسیدن به این مقصود کمک کند،بدیهی است‌ که انسان به شناخت جهان و همه مخلوقات نیاز دارد و باید بداند که چگونه می‌تواند این‌ دانش را در راه اصلاح انسان،جامعه،محیط و جهان به کار گیرد. آنچه من گفتم نشان می‌دهد که هر چند نظرات ارایه شده از سوی دانشمندان در تنظیم‌ برنامه‌های دروس علمی برای مدارس و برنامه‌ریزی در زمینه تحقیق علمی را نمی‌توان‌ نادیده گرفت،اما آموزش نظریه‌ها و طراحی برنامه‌ها و دستاوردهای فعالیت علمی،باید با ملاحظه این پرسش کلی انجام پذیرد که:این موارد تا چه میزان به تحقق هدف از وجود انسان کمک می‌کنند؟این مسئله ممکن است سرعت پیشرفت علم را کند سازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.