Skip to main content
فهرست مقالات

روش شناسی استنباط آموزه های تربیتی در آینه سیره و کلام امام علی (ع)

نویسنده:

(12 صفحه - از 15 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : سیره و کلام امام علی، تربیتی، روش‌شناسی استنباط آموزه‌های تربیتی، استنباط، آینه سیره و کلام امام، امام علی ( ع )، امام علی علیه‌السلام، آموزه‌ها تربیتی در آینه سیره، اخلاق، روش

خلاصه ماشینی:

"هنگامی که از منظر تربیتی به هر متن دینی و از جمله نهج البلاغه بنگریم،با روش تفسیر متن،گزاره‌های معین و محدودی که حاوی مطلبی در باب تربیت باشد،در دایره بحث داخل‌ می‌شود؛اما با روش تحلیل گفتار،به مفهومی که گفته شد،دایره بحث بسی گسترش می‌یابد؛ چرا که بیشتر خطبه‌ها و نامه‌ها در مقام تربیت و هدایت و سازندگی دیگران صادر شده است و دقیقا از این‌رو می‌توان اصول و قواعد حاکم بر گفتار تربیتی امام را تحلیل و بررسی نمود. 8. نکته روش‌شناختی دیگری که در این‌جا می‌توان به آن اشاره کرد،این است که آیا می‌توان‌ روش‌های علمی و شیوه‌ها و فنون جزیی که احیانا در متون دینی نیست را دینی تلقی کرد و آن‌ها را به دین منتسب نمود؟این سؤال مهمی است که در استکشاف ناظم تربیتی اسلام از جایگاه‌ مهمی برخوردار است؛چون به هر حال ممکن است بسیاری از اصول و روش‌ها و قواعد در حوزه علوم اجتماعی و انسانی باشد که در متون دینی نیامده است و به هیچ یک از شیوه‌های‌ گذشته قابل استنباط و استخراج نیست،آیا می‌توان این‌ها را به دین منتسب کرد و حکم دینی‌ برایش صادر نمود یا نه؟پاسخ این است که امکان چنین کاری هست،اما با عنوان ثانوی؛در واقع،بعضی از روش‌ها و شیوه‌های تربیتی و اخلاقی را می‌توان از خود متون به شیوه اول یا دوم بحث قبل استفاده کرد که از آن به عنوان«روش‌های تربیتی»یاد می‌کنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.