Skip to main content
فهرست مقالات

روش شناسی استنباط آموزه های تربیتی در آینه سیره و کلام امام علی (ع)

نویسنده:

(12 صفحه - از 15 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : سیره و کلام امام علی ،تربیتی ،روش‌شناسی استنباط آموزه‌های تربیتی ،استنباط ،آینه سیره و کلام امام ،امام علی ( ع ) ،امام علی علیه‌السلام ،آموزه‌ها تربیتی در آینه سیره ،اخلاق ،روش ،استنباط آموزه‌های تربیتی در آینه ،گزاره‌های ،اسلام ،کلام امام علی علیه‌السلام ،قواعد ،شهید صدر ،متون دینی ،مبانی ،تفسیر ،استنباط آموزه‌های تربیتی در کلام ،گفتار امام علی علیه‌السلام ،کلام و سیره امام علی ،کلی ،تجویزی ،تربیت دینی ،روش‌های استنباط آموزه‌های تربیتی ،روش‌های بررسی متون دینی ،نهج‌البلاغه و سیره امام علیه‌السلام ،تفسیر متن ،اصول

خلاصه ماشینی:

"هنگامی که از منظر تربیتی به هر متن دینی و از جمله نهج البلاغه بنگریم،با روش تفسیر متن،گزاره‌های معین و محدودی که حاوی مطلبی در باب تربیت باشد،در دایره بحث داخل‌ می‌شود؛اما با روش تحلیل گفتار،به مفهومی که گفته شد،دایره بحث بسی گسترش می‌یابد؛ چرا که بیشتر خطبه‌ها و نامه‌ها در مقام تربیت و هدایت و سازندگی دیگران صادر شده است و دقیقا از این‌رو می‌توان اصول و قواعد حاکم بر گفتار تربیتی امام را تحلیل و بررسی نمود. 8. نکته روش‌شناختی دیگری که در این‌جا می‌توان به آن اشاره کرد،این است که آیا می‌توان‌ روش‌های علمی و شیوه‌ها و فنون جزیی که احیانا در متون دینی نیست را دینی تلقی کرد و آن‌ها را به دین منتسب نمود؟این سؤال مهمی است که در استکشاف ناظم تربیتی اسلام از جایگاه‌ مهمی برخوردار است؛چون به هر حال ممکن است بسیاری از اصول و روش‌ها و قواعد در حوزه علوم اجتماعی و انسانی باشد که در متون دینی نیامده است و به هیچ یک از شیوه‌های‌ گذشته قابل استنباط و استخراج نیست،آیا می‌توان این‌ها را به دین منتسب کرد و حکم دینی‌ برایش صادر نمود یا نه؟پاسخ این است که امکان چنین کاری هست،اما با عنوان ثانوی؛در واقع،بعضی از روش‌ها و شیوه‌های تربیتی و اخلاقی را می‌توان از خود متون به شیوه اول یا دوم بحث قبل استفاده کرد که از آن به عنوان«روش‌های تربیتی»یاد می‌کنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.