Skip to main content
فهرست مقالات

جستاری در حدود مسئولیت تربیتی دولت اسلامی در دوران معاصر بر اساس کلام و سیره امام علی (ع)

نویسنده:

(32 صفحه - از 27 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت، دولت اسلامی، آموزش و پرورش، مسئولیت تربیتی دولت اسلامی، مسئولیت، نهاد آموزش و پرورش، سیاسی، فرآیند تعلیم و تربیت، نظام آموزش و پرورش، نهاد

خلاصه ماشینی:

"بنابراین،از دیدگاه مدیریت کلان نظام‌ اجتماعی،باید این مسئله روشن شود که در راستای هدایت فرآیند گسترده و پیچیده تعلیم و تربیت، حدود مسئولیت دولت اسلامی در هریک از شئون سیاست‌گزاری،مدیریت،برنامه‌ریزی،نظارت‌ و کنترل و پشتیبانی جریان آموزش و پرورش(در شکل رسمی و غیررسمی آن)چه بوده و نقش‌ خانواده و دیگر نهادهای دینی و فرهنگی جامعه مدنی و اسلامی در این زمینه چیست؟ آیا با توجه به فلسفه تشکیل دولت اسلامی و اهداف و وظایف آن،که بر نظریه سیاسی اسلام‌ متکی است،می‌توان یکی از رویکردهای سه‌گانه،را متناسب با الزامات و اقتضائات اندیشه اسلامی‌ دانست؟،یا آن‌که باید براساس توجه به این الزامات و اقتضائات ناظر به مقتضیات زمانی و مکانی‌ فراروی دولت اسلامی،تغییراتی در این دیدگاه‌ها داده و رویکرد جدیدی به مسئله داشت؟ اهمیت بررسی موضوع هرچند ژرف اندیشی در این سؤالات،به ویژه از سوی صاحب‌نظرانی که با نگاهی کلان مسایل تعلیم و تربیت جامعه اسلامی را مورد مطالعه قرار می‌دهند،به خودی خود برای جلب‌ توجه به اهمیت موضوع و ضرورت بررسی آن کفات می‌کند،اما در خاتمه این بخش از نوشتار، نکاتی چند درباره اهمیت موضوع خاطر نشان می‌شود که در برخی موارد به منظور پرهیز از کلی‌ گویی،ناظر به مباحثی در مورد نحوه ارتباط دولت جمهوری اسلامی ایران،به عنوان یکی از مصادیق دولت اسلامی در دوران معاصر،با فرآیند آموزش و پرورش به ویژه در شکل رسمی و سازمان یافته آن است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.