Skip to main content
فهرست مقالات

غایت شناسی تربیت علوی

نویسنده:

(30 صفحه - از 133 تا 162)

کلید واژه های ماشینی : توحید ،تربیت ،تربیت علوی ،امام علی علیه‌السلام ،توحید حضوری ،تولا ،حق ،اقتدار ،خدا ،دینی ،تعلیم و تربیت ،انسان ،غایت تربیت علوی توحید حضوری ،اجتماعی ،اسلامی ،نهج‌البلاغه ،سیاسی ،توحید عملی ،تسلیم ،خداوند ،توحید حضوری بر توحید عملی ،اندیشه ،تربیت دینی ،توحید حضوری بر مفهوم توحید ،مفهوم توحید حضوری بر توحید ،غایت‌شناسی تربیت علوی ،آینده ،مفهوم توحید عملی ،قدرت ،تربیت علوی از توحید حضوری

خلاصه ماشینی:

"از یک سو با وجود تعریف مکرر و گاه‌ ملالت‌زای هدف«تربیت اسلامی»،اقدامات عملی انجام شده،در نظام آموزش و پرورش به‌ استقرار نگرشی توحیدی در متربیان منتهی نشده است،نتایج این اقدامات منطبق با اهداف‌ پیش‌بینی شده و قابل استناد به متون اسلامی،یعنی«توحید»نبوده و حاصل این سازوکارهای‌ معمول،به توسعه اطلاعات روایی و فلسفی در زمینه توحید منجر شده است و از سوی دیگر، امام علی علیه السلام،در جایگاه مربی موفق تاریجی،که در مدت زندگی و حتی پس از مرگ،با وجود تنوع شرایط گسترده اجتماعی-تاریخی،بیش‌ترین تأثیر را در تربیت فرزندان مؤمنین داشته، تبیین ویژه‌ای از توحید ارایه نموده است که نه تنها فراتر از قالب‌های توحید نظری(توحید ذاتی، توحید صفاتی و توحید افعالی)است،بلکه عمیق‌تر از توحید عملی مشهور در کتاب‌های اصول‌ عقاید است و ضمن اشتمال بر همه این موارد،به موجبات و موانع آشکار و پنهان توحید نیز گسترش یافته است. بر این مبنا،هرچند عناصر فراوانی از سخنان امام علی علیه السلام صبغه برهانی دارد و به خوبی در احتجاجات کلامی‌ راهگشاست،ولی تربیت علوی صرفا مسئول اثبات فلسفی توحید نیست؛بلکه هدف آن تربیت‌ موحدینی است که نه تنها به صورت عقلانی یگانگی خداوند خالق،رازق،عالم،قادر،حی و قیوم را پذیرفته‌اند،دخالت او را نیز در جهان طبیعی و عالم انسانی باور دارند و حضور مؤثر و فراگیر او را در متن هستی(به خصوص در متن حیات انسانی)با تمام وجود احساس می‌کنند و براساس ایمان به«در محضر حق بودن»است که تقوا پیشه می‌کنند. بنابراین داعیه‌ تحقیق حاضر این نیست که توحید حضوری،از مباحث نظی توحید یا احکام و عبادات‌ منطوی در توحید عملی بی‌نیاز است؛بلکه می‌خواهد بگوید،هم توحید نظری و هم توحید عملی اهداف واسطه‌ای تربیت علوی هستند و این نیل به شهود محضریت حق است که«غایت‌ تربیت علوی»است؛چراکه در نظر امام علی علیه السلام خلقت دنیا و بعثت انبیا،در نهایت برای نیل به‌ همین توحید حضور است:«هموست آن‌که خلق خود را در دنیا ساکن نمود و پیامبرانش را به‌ سوی چن و انسان مبعوث کرد تا برای‌شان پرده از چهره جهان بردارند(همان،خطبه 183)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.