Skip to main content
فهرست مقالات

غایت شناسی تربیت علوی

نویسنده:

(30 صفحه - از 133 تا 162)

کلید واژه های ماشینی : توحید، تربیت، تربیت علوی، امام علی علیه‌السلام، توحید حضوری، تولا، حق، اقتدار، خدا، دینی

خلاصه ماشینی:

"از یک سو با وجود تعریف مکرر و گاه‌ ملالت‌زای هدف«تربیت اسلامی»،اقدامات عملی انجام شده،در نظام آموزش و پرورش به‌ استقرار نگرشی توحیدی در متربیان منتهی نشده است،نتایج این اقدامات منطبق با اهداف‌ پیش‌بینی شده و قابل استناد به متون اسلامی،یعنی«توحید»نبوده و حاصل این سازوکارهای‌ معمول،به توسعه اطلاعات روایی و فلسفی در زمینه توحید منجر شده است و از سوی دیگر، امام علی علیه السلام،در جایگاه مربی موفق تاریجی،که در مدت زندگی و حتی پس از مرگ،با وجود تنوع شرایط گسترده اجتماعی-تاریخی،بیش‌ترین تأثیر را در تربیت فرزندان مؤمنین داشته، تبیین ویژه‌ای از توحید ارایه نموده است که نه تنها فراتر از قالب‌های توحید نظری(توحید ذاتی، توحید صفاتی و توحید افعالی)است،بلکه عمیق‌تر از توحید عملی مشهور در کتاب‌های اصول‌ عقاید است و ضمن اشتمال بر همه این موارد،به موجبات و موانع آشکار و پنهان توحید نیز گسترش یافته است. بر این مبنا،هرچند عناصر فراوانی از سخنان امام علی علیه السلام صبغه برهانی دارد و به خوبی در احتجاجات کلامی‌ راهگشاست،ولی تربیت علوی صرفا مسئول اثبات فلسفی توحید نیست؛بلکه هدف آن تربیت‌ موحدینی است که نه تنها به صورت عقلانی یگانگی خداوند خالق،رازق،عالم،قادر،حی و قیوم را پذیرفته‌اند،دخالت او را نیز در جهان طبیعی و عالم انسانی باور دارند و حضور مؤثر و فراگیر او را در متن هستی(به خصوص در متن حیات انسانی)با تمام وجود احساس می‌کنند و براساس ایمان به«در محضر حق بودن»است که تقوا پیشه می‌کنند. بنابراین داعیه‌ تحقیق حاضر این نیست که توحید حضوری،از مباحث نظی توحید یا احکام و عبادات‌ منطوی در توحید عملی بی‌نیاز است؛بلکه می‌خواهد بگوید،هم توحید نظری و هم توحید عملی اهداف واسطه‌ای تربیت علوی هستند و این نیل به شهود محضریت حق است که«غایت‌ تربیت علوی»است؛چراکه در نظر امام علی علیه السلام خلقت دنیا و بعثت انبیا،در نهایت برای نیل به‌ همین توحید حضور است:«هموست آن‌که خلق خود را در دنیا ساکن نمود و پیامبرانش را به‌ سوی چن و انسان مبعوث کرد تا برای‌شان پرده از چهره جهان بردارند(همان،خطبه 183)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.