Skip to main content
فهرست مقالات

تربیت بر مدار توحید با الهام از سیره و کلام امام علی (ع)

نویسنده:

(20 صفحه - از 163 تا 182)

کلید واژه های ماشینی : توحید، آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت، خدا، تربیت بر مدار توحید، پرستش، دینی، پیامبران، انسان، هدف

خلاصه ماشینی:

"اگرچه شمار دعوت صریح و مستقیم به توحید در کلام ایشان زیاد نیست،اما به طور غیر مستقیم،محور همه‌ سخنان ایشان را دعوت به پرستش خدای واحد تشکیل می‌دهد؛زیرا اولا براساس شمارش‌ برخی از محققان،کلمات«الله»،«اله»و مشتقات آن‌ها،مجموعا حدود 1378 بار در نهج البلاغه‌ به کار رفته است(محمد دشتی،ص 28)و اگر مواردی را که با کنایه یا ضمیر بارز و مستتر به«الله» اشاره شده و محور موضوع جمله قرار گرفته نیز اضافه کنیم،عدد آن در نهج البلاغه به هزاران‌ مورد می‌رسد و با توجه به اینکه«الله»،«اله»و مشتقات آن‌ها یا بر شخص خدای تعالی به هزاران‌ می‌کند یا به مفهوم کلی معبود اشاره دارد،می‌توان گفت در نهج البلاغه کلمه«الله»و مفاهیم مرتبط با آن،پس از حروف ربط و اضافه،از نظر تعداد بیش‌ترین کاربرد را دارد و از این‌رو می‌توان محور مباحث این کتاب را پرستش و بالاخص پرستش توحیدی دانست. به عنوان پیشنهاد آغاز یک حرکت در جهت بنای تعلیم و تربیت جدید،مستلزم تحقیق،تأمل و تفکر جدی از سوی اندیشمندان تعلیم و تربیت و طراحان و برنامه‌ریزان،جهت ارایه برنامه‌ای است که آموزش‌ و پرورش کودکان و نوجوانان را از نخستین مراحل تا پایان آن،بر محور توحید شکل دهد و به تدریج و تفصیل،در طول زمان به آن‌ها بیاموزد که:پرستش چیست؟،در لحظات زندگی چه‌ اشکال متنوعی می‌تواند به خود بگیرد؟،انسان‌ها چه معبودهایی را پرستیده و می‌پرستند؟،آیا می‌توان هر معبودی را پرستید؟،گزینش معبود چه اهمیتی دارد؟،مسامحه در این گزینش همه‌ خسارت‌هایی را برای انسان ممکن است به دنبال داشته باشد،اگر گزینش مهم است،معیارهای‌ این گزینش چیست؟،چه معبودهایی را می‌توان و باید برای پرستش برگزید؟،شایسته‌ترین‌ معبود کدام است؟،چرا شایسته‌تر از او نیست؟،چه نسبت و رابطه‌ای بین پرستش آن معبود و رفتارهای مختلف در زندگی وجود دارد؟،حضور آن معبود در رفتارهای متنوع زندگی چگونه‌ است؟،چه موانعی در راه پرستش شایسته‌ترین معبود وجود دارد؟،رفع این موانع چگونه ممکن‌ است؟،و موارد بسیار دیگر که از حیاتی‌ترین امور در زندگی انسان است و او بخواهد یا نخواهد و غافل باشد یا هشیار،زندگی او تأثیر خواهند گذاشت و در سود و زیان نهایی او مؤثر خواهند بود؛در حالی که در آموزش و پرورش کنونی دانش‌آموز و دانشجو،چیز زیادی درباره این که چه‌ چیز شایسته پرستش و سزاوار آن است که انسان خود و همه سرمایه‌های محدود وجودی خود را به پای آن فدا کند،نمی‌آموزد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.