Skip to main content
فهرست مقالات

ابعاد و قلمرو اهداف تربیتی با تاکید بر آموزه های انسان شناختی امام علی (ع)

نویسنده:

(16 صفحه - از 183 تا 198)

کلید واژه های ماشینی : اهداف تربیتی، امام علی علیه‌السلام، انسان، اهداف تعلیم و تربیت، آموزه‌های انسان‌شناختی امام علی، قلمرو، آموزه‌های انسان‌شناختی امام علی علیه‌السلام، شناخت، دیدگاه انسان‌شناختی امام علی علیه‌السلام، رویکرد انسان‌شناختی امام علی علیه‌السلام

خلاصه ماشینی:

"منظور از قلمرو اهداف تربیتی،روشن نمودن این مسئله است که‌ اهدافی که امام علی علیه السلام برای تعلیم و تربیت آدمی برمی‌شمرد،به کدام بعد از قلمرو وجود و حیات او مربوط می‌شود. در این زمینه(انسان‌شناسی از منظر امام علی علیه السلام)به پنج رویکرد رسیده‌ایم که می‌توان بر اساس آن‌ها،قلمرو حیات آدمی و به تبع آن قلمرو اهداف تعلیم و تربیت را،به دو بخش«حیات‌ فردی»و«حیات جمعی»تقسیم نمود که برای هریک از این قلمروها،اهداف تربتیی مختلفی‌ وجود دارد. هدف دیگر این مقاله،این است که ابعاد مختلف اهداف تربیتی مورد نظر(بعد شناختی و بعد عاطفی و رفتاری)نیز برای هریک از این قلمروهای دوگانه،مورد اشاره قرار گیرد و بنابراین، آن‌چه در این مقاله با عنوان«قلمرو اهداف تربیتی و ابعاد مختلف اهداف تربیتی مورد توجه قرار می‌گیرد،به کلی از آموزه‌های انسان‌شناختی امام علی علیه السلام استنتاج شده و مطابق با دیدگاه حضرت در مورد آدمی و حیات اوست. 1. اهداف تربیت در رابطه با خود فردی(مربوط به قلمرو حیات درونی) با تبیین دیدگاه انسان‌شناختی امام علی علیه السلام،به این نتیجه رسیدیم که حیات آدمی را می‌توان‌ به دو قلمرو«خود فردی»و«خود جمعی»تقسیم نمود و برای هر قلمرو،اهداف خاصی را در نظر گرفت. ایجاد شخصیتی که بتواند بین گفتار و اندیشه خود و آن‌چه که در عمل‌ انجام می‌دهد،وحدت و هماهنگی به وجود آورد،از جمله اهداف رفتاری تعلیم و تربیت است؛ چراکه در بعد رفتاری،علاوه بر تأکید بر جنبه‌های رفتاری،به هماهنگی بین روان و حرکت نیز توجه می‌شود و این نکته‌ای است که حضرت نیز به آن توجه دارد و می‌فرماید:«از سخن گفتن‌ درباره آن‌چه نمی‌دانی بپرهیز»(نهج البلاغه،نامه 31)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.