Skip to main content
فهرست مقالات

ثمره تربیت از دید نهج البلاغه

نویسنده:

(32 صفحه - از 199 تا 230)

کلید واژه های ماشینی : ثمره تربیت، حکمت، خدا، حق، مال، دنیا، ایمان، امام، نفس، خداوند

خلاصه ماشینی:

"ثمره تربیت در مسایل فردی‌ مقدمه انسان تربیت یافته،یا«ثمره تربیت از دید نهج البلاغه»دارای صفات و ویژگی‌هایی است که‌ بخشی از آن‌ها به شرح زیر است: -عارف به نفس خود،دارای به قدر خویش و مصداق این سخن امام است:«العالم من عرف قدره و کفی بالمرء جهلا ان لا یعرف قدره»(خطبه 103)و نیز عبارت دیگر امام که فرمود: «رحم الله امرئ عرف نفسه و لم یتعد طوره... دامنه این حقوق،دربرگیرنده مسایل و امور بسیاری است که از جمله‌ می‌توان این موارد را نام برد: -حق اسلام که ارزان تحصیل نشده است و حق آن باید ادا شود2؛ -حق پیامبر صلی الله علیه و اله که خداوند او را مأمور ابلاغ رسالت قرار داده است‌ژ3؛ -حق اهل بیت علیه السلام که ویژگی ولایت دارند و درباره آن‌ها وصیت شده است‌4 -حق نزدیکان که امام علیه السلام به آیه قرآن استناد کرده و برخی را بر برخی برتری داده است‌5؛ -و بالاخره حق افراد دور و نزدیک‌6. او سعی می‌کند برای آخرت‌ کار کند و این کار برای او بهره دنیوی نیز خواهد داشت‌3و تنها به کار شرافت‌مندانه می‌پردازد4؛به‌ ویژه که گاهی بازمانده کار آدمی به وارث می‌رسد و او ممکن است با صرف مال در راه خیر، خود را بهشتی سازد و صاحب اصلی،به علت خیانت در کار وارد دوزخ شود و این بزرگ‌ترین‌ حسرت برای آدمی در روز قیامت است‌5. ثمره تربیت علوی،در عرصه سیاسی،صفاتی دارد که مهم‌ترین آن‌ها چنین است: در حکومت و حاکم او اصل وجود حاکم را برای مدیریت و کارگردانی امور جامعه می‌پذیرد و آن را امری ناگزیر می‌داند2تا در سایه آن،مؤمن به طاعت خود مشغول باشد و کافر نیز بهره خویش را از زندگی‌ ببرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.