Skip to main content
فهرست مقالات

ثمره تربیت از دید نهج البلاغه

نویسنده:

(32 صفحه - از 199 تا 230)

کلید واژه های ماشینی : ثمره تربیت ،حکمت ،خدا ،حق ،مال ،دنیا ،ایمان ،امام ،نفس ،خداوند ،مردم ،قرآن ،ثمره تربیت از دید نهج‌البلاغه ،صفات ،امام علی ،ثمره تربیت در عرصه ،سنت ،عین ،زندگی ،ثمره تربیت در حوزه ،ثمره تربیت از دید امام ،عمل ،ثمره تربیت علوی ،سخن ،کار ،لا تاخذهم فی اله ،حاکم ،علی قائمی ،ثمره تربیت امام ،اعمالهم فی الدنیا

خلاصه ماشینی:

"ثمره تربیت در مسایل فردی‌ مقدمه انسان تربیت یافته،یا«ثمره تربیت از دید نهج البلاغه»دارای صفات و ویژگی‌هایی است که‌ بخشی از آن‌ها به شرح زیر است: -عارف به نفس خود،دارای به قدر خویش و مصداق این سخن امام است:«العالم من عرف قدره و کفی بالمرء جهلا ان لا یعرف قدره»(خطبه 103)و نیز عبارت دیگر امام که فرمود: «رحم الله امرئ عرف نفسه و لم یتعد طوره... دامنه این حقوق،دربرگیرنده مسایل و امور بسیاری است که از جمله‌ می‌توان این موارد را نام برد: -حق اسلام که ارزان تحصیل نشده است و حق آن باید ادا شود2؛ -حق پیامبر صلی الله علیه و اله که خداوند او را مأمور ابلاغ رسالت قرار داده است‌ژ3؛ -حق اهل بیت علیه السلام که ویژگی ولایت دارند و درباره آن‌ها وصیت شده است‌4 -حق نزدیکان که امام علیه السلام به آیه قرآن استناد کرده و برخی را بر برخی برتری داده است‌5؛ -و بالاخره حق افراد دور و نزدیک‌6. او سعی می‌کند برای آخرت‌ کار کند و این کار برای او بهره دنیوی نیز خواهد داشت‌3و تنها به کار شرافت‌مندانه می‌پردازد4؛به‌ ویژه که گاهی بازمانده کار آدمی به وارث می‌رسد و او ممکن است با صرف مال در راه خیر، خود را بهشتی سازد و صاحب اصلی،به علت خیانت در کار وارد دوزخ شود و این بزرگ‌ترین‌ حسرت برای آدمی در روز قیامت است‌5. ثمره تربیت علوی،در عرصه سیاسی،صفاتی دارد که مهم‌ترین آن‌ها چنین است: در حکومت و حاکم او اصل وجود حاکم را برای مدیریت و کارگردانی امور جامعه می‌پذیرد و آن را امری ناگزیر می‌داند2تا در سایه آن،مؤمن به طاعت خود مشغول باشد و کافر نیز بهره خویش را از زندگی‌ ببرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.