Skip to main content
فهرست مقالات

اصول مدیریت تربیتی از دیدگاه امام علی (ع)

نویسنده:

(18 صفحه - از 271 تا 288)

کلید واژه های ماشینی : مدیر، تربیت، مدیریت، امام علی علیه‌السلام، مدیریت تربیتی، مدیریت پرورشی، اصول مدیریت تربیتی، اصول، امام علی ( ع )، مدیریت تربیتی از دیدگاه امام

خلاصه ماشینی:

"جهان‌بینی اسلامی با توجه به تعریفی که از انسان متکامل ارایه می‌دهد،تربیت و مدیریت‌ پرورشی را مشتمل بر اصولی فراگیر و جهان شمول می‌داند؛چراکه منبع و منشاء اصلی این‌ مبانی و اصول،قرآن است که برای تربیت جامعه بشری نازل شده است و حتی اصول مدیریت‌ در مباحث فعلی،در برابر شمول عام نگرش اسلامی محدود به نظر می‌آید؛چراکه نگرش‌ تربیتی اسلام به اصول مدیریت،در واقع گامی فراسوی تئوری‌های رایج امروزین برداشته است‌ و برخلاف دیدگاه‌های موجود مکاتب غرب،دیدگاه تربیت دینی،نخست،دایر مدار توجه به‌ ابعادی متفاوتی چون:رشد ذهنی،روانی،اجتماعی،جسمی،اخلاقی،دینی و... امام علی علیه السلام هرگاه در«نهج البلاغه»و«غرر الحکم»از مدیر و حاکم و مسئول صحبت کرده‌ است،هنر هماهنگی ساختارهای اجتماعی و ایجاد روابط انسانی و بهره‌گیری از منابع انسانی را در نظر داشته و به همین دلیل است که مدیریت و اصول آن در لابه‌لای کلام آن مدیر بزرگ تاریخ، وام‌دار تربیت انسانی و خلق و خوی رفتاری است و بیش‌تر با پرورش و تربیت افراد عجین است. امام علی علیه السلام در مورد اهمیت برنامه‌ریزی قبل از انجام کار می‌فرماید:«کسی که بدون آگاهی و افق فکری لازم دست به عمل می‌زند،مانند کسی است که از بیراهه می‌رود و چنین شخصی هر چه جلوتر رود،از مقصود خویش بیش‌تر فاصله می‌گیرد و کسی که از روی آگاهی و(برنامه) حرکت کند مانند رونده در راه آشکار است»(نهج البلاغه،خطبه 154). منظور از فراگرد سازماندهی در مدیریت پرورشی،تشخیص فعالیت‌های لازم برای رسیدن به‌ اهداف و اجرای برنامه‌ها و گروه‌بندی فعالیت‌ها،با توجه به منابع انسانی و سپس تشخیص‌ بهترین راه استفاده و بهره‌گیری از آن‌ها و دادن حق اختیار عمل و دستوردهی و تصمیم‌گیری برای‌ انجام هر کار به مسئول هر گروه و بالاخره ارتباط دادن واحدها به یکدیگر،به صورت عمودی و افقی از طریق روابط اختیار و شبکه ارتباط اطلاعاتی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.