Skip to main content
فهرست مقالات

اصول تربیت اجتماعی در اندیشه امام علی (ع)

نویسنده:

(40 صفحه - از 383 تا 422)

کلید واژه های ماشینی : اجتماعی، تربیت اجتماعی، امام علی علیه‌السلام، امام علی ( ع )، فرد، اصول، تربیت اجتماعی در اندیشه امام، حقوق، اصول تربیت اجتماعی در اندیشه، سنت

خلاصه ماشینی:

"با نظر به مفهوم اخوت و مفاهیم ضمنی آن روشن است که اجتماعی بودن آدمی را نمی‌توان‌ در بنیاد قراردادی دانست و اجتماع را نیز نمی‌توان با تصوری ذره‌گرایانه چون ذرات گرد هم آمده دانست؛ بلکه در مفهوم اخوت رشته‌ای از الفت نیز علاوه بر ذرات مورد نظر وجود دارد که آنان را چون‌ دانه‌هایی در نخ تسبیح قرار می‌دهد و پیوندی عمیق‌تر میان آن‌ها برقرار می‌سازد. در شرایط عادی،ارتباط اجتماعی توانگران با تهی‌دستان،از سوی توانگران مبتنی بر تحقیر و از سوی‌ تهی‌دستان،مبتنی بر تذلل است،اما هنگامی که این ارتباط به قاعده مثلثی بدل شود که خدا در رأس آن قرار دارد،نوع روابط اجتماعی دگرگون می‌شود؛توانگران در فضای این مثلث،خود را چنین می‌نگرند که خداوند از نعمت‌هایش بهره‌هایی به آنان داده است تا ظرفیت آن‌ها را بسنجد؛ چچنین که تهی‌دستان نیز خود را در معرض آزمونی می‌بینند که اتکا و اتکال خویش را به خدا آشکار سازند:«ما أحسن تواضع الأغنیاء للفقراء طلبا لما عند الله و أحسن منه تیه الفقراء علی‌ الأغنیاء اتکالا علی الله؛چه نیکوست فروتنی توانگران در برابر توانگران به سبب توکلی که‌ بر خدای دارند»(همان حکمت 406)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.