Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مقدماتی مفهوم و اهداف تربیت اجتماعی از دیدگاه نهج البلاغه و مقایسه آن با مفهوم و اهداف سازگار ی اجتماعی از دیدگاه دانشمندان علوم اجتماعی

نویسنده:

(18 صفحه - از 423 تا 440)

کلید واژه های ماشینی : اجتماعی ،تربیت ،تربیت اجتماعی از دیدگاه نهج‌البلاغه ،تربیت اجتماعی ،تربیت اجتماع از دیدگاه نهج ،هدف تربیت اجتماعی ،انسان ،اسلامی ،بررسی مقدماتی مفهوم و اهداف ،دیدگاه ،نهج‌البلاغه ،حضرت علی علیه‌السلام ،اهداف تربیت اجتماعی ازدیدگاه نهج‌البلاغه ،هدف ،جامعه ،حق ،دیدگاه دانشمندان علوم اجتماعی ،مفهوم و اهداف تربیت ،فرد ،مفهوم تربیت اجتماعی ،حیات ،امام علی علیه‌السلام ،حیات اجتماعی از دیدگاه نهج‌البلاغه ،جامعه اسلامی از دیدگاه نهج‌البلاغه ،اهداف سازگار ی اجتماعی ،اصلاح ،تربیت اسلامی ،دیدگاه نهج‌البلاغه و مقایسه ،رابطه ،ارتباط

خلاصه ماشینی:

"برای این منظور،از ابتدا با توجه به واژه«تربیت اجتماعی»سه حوزه«تربیت»«انسان» و «جامعه»مورد بررسی قرار گرفته و سپس با توجه به نظر امام علی علیه السلام نسبت به انسان و جامعه،«حیات اجتماعی»و ضرورت تربیت اجتماعی بیان می‌شود و سپس،مفهوم تربیت‌ اجتماعی مورد بررسی و تبیین قرار می‌گیرد. با عنایت به اهمیت حیات اجتماعی از نظر امام علی علیه السلام و این نکته که تربیت و هویت فرد در بستر جامعه شکل می‌گیرد و در واقع،تکامل انسان در گرو زندگی اجتماعی است،تربیت‌ اجتماعی اهمیت خویش را آشکار می‌سازد و به عنوان بعد اساسی تربیت،که بر فردی‌ترین‌ شئون و خصوصیات اخلاقی و برترین مسایل اجتماعی احاطه دارد،خویش را نمایان می‌سازد. تبیین نظرات امام علی علیه السلام در مورد تربیت اجتماعی با توجه به جهان‌بینی حضرت علی علیه السلام که خدا محوری است و با توجه به دیدی که ایشان‌ نسبت به انسان و جامعه هدف‌دار و مسئول دارد و نیز با نظر به برتری«حق»در تمام زمینه‌های فردی و جمعی،به نظر می‌رسد دیدگاه نمی‌گنجد؛بلکه ایشان‌ در عین اینکه به سه عنصر اولیه،یعنی«خود» «ارتباط»توجه کرده‌اند،عنصر دیگری‌ را وارد فرآیند تربیت و تربیت اجتماعی می‌کنند که همان «حق»است. اما از نظر نهج البلاغه،با توجه به ویژگی‌های انسان و جامعه و اهمیت حیات اجتماعی و از طرفی با توجه به هدف تربیت که رسیدن به کمال‌ بی‌نهایت است،لزوما همسازی و همنوایی در همه موارد مطرح نیست،بلکه ادای تکلیف برای‌ رسیدن به کمال بی‌نهایت،مطرح است که می‌تواند سازگاری یا ناسازگاری را به دنبال داشته‌ باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.