Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر مبانی، اصول و روش های تربیت سیاسی از دیدگاه امام علی (ع)

نویسنده:

(20 صفحه - از 441 تا 460)

کلید واژه های ماشینی : سیاسی، تربیت، تربیت سیاسی، اجتماعی، امام علی، تربیت سیاسی از دیدگاه امام، اصل، حق، مردم، روش، حکومت، مبانی، مدارا، انسان، اسلام، عدالت، مشارکت، نهج‌البلاغه، تربیت سیاسی و مدنی، تربیت مدنی و سیاسی، جامعه، رفتار، امام علی علیه‌السلام، سخن، امام علیه‌السلام در نامه، ضعف، نظارت، خطا، مدرسه، قوانین

خلاصه ماشینی: "امام علیه السلام در نامه به«مالک اشتر»،او را به ضعف‌ها و کاستی‌ها و لغزش‌های افراد،که ناشی از این ضعف‌هاست متوجه می‌نمایدو روش برخورد صحیح با آن‌ها را بیان می‌کند:«این‌ها بسیار خطا خواهند کرد و به آفات بسیار گرفتار خواهند آمد،سهوا و عمدا بدی خواهند کرد،از این‌رو از بخشش و گذشت خود چنان به آن‌ها ده که می‌خواهی خدا به تو بدهد»(همان،نامه 53). از نظر ایشان،انسان مسلمان در عرصه حیات اجتماعی،به صورت واقعی تمایلات منفی خود را در ارتباطات اجتماعی مهار می‌کند تا مردم از شر نفس او در امان باشند و این یکی از عالی‌ترین اشکال مداراست و حتی تا جایی پیش‌ می‌رودکه،به قول حضرت علیه السلام،اگر به حقوق او تجاوز شد،از آن می‌گذرد و این نه از روی‌ سستی و ناتوانی،بلکه از شدت مدارا و تحمل دیگران است. حضرت امیر علیه السلام در خطبه 216 خود را از جزمیت‌گرایی به دور می‌داند:«گمان‌ مبرید اگر حقی به من پیشنهاد دهید بر من گران آید،یا در پی بزرگ نشان دادن خویشم؛زیرا کسی‌ که شنیدن حق یا عرضه شدن عدالت بر او مشکل باشد،عمل کردن به آن برای دشوارتر خواهد بود»(نهج البلاغه،خطبه 216). آن‌چه از زشتی علم بی‌عمل در سخن‌ بزرگان،به خصوص علی علیه السلام دیده می‌شود و آن‌چه امروزه درباره عقیم بودن متخصصان و دانشمندان از نظر ارزشی و تبدیل شدن آن‌ها به ابزار و آلات سلطه و قدرت گفته شده است،به‌ سبب فقدان این حلقه است؛یعنی در کنار تربیت قوای شناختی،تربیت عواطف و گرایش به حق‌ و حقیقت و ارزش‌ها لازم و ضروری است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.