Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی اولویت های تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی (ع)، در نهج البلاغه

نویسنده:

(30 صفحه - از 539 تا 568)

کلید واژه های ماشینی : امام علی علیه‌السلام، تربیت اخلاقی، اولویت، علی علیه‌السلام، تقوا، عبرت، اولویت‌های تربیت اخلاقی، صبر، زهد، بخل

خلاصه ماشینی: "بررسی اولویت‌های تربیت اخلاقی‌ از دیدگاهامام علی(ع)،در نهج البلاغه حجة الاسلام علی همت بناری‌ (دانش‌پژوه مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی رحمه الله) مقدمه تربیت اخلاقی از مهم‌ترین اهداف بعثت انبیا بوده است و جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ اسلامی، به ویژه سیره معصومین علیه السلام دارد. این بحث،به ویژه مورد توجه خاص امام علی علیه السلام قرار گرفته و کمتر خطبه یا نامه‌ای از نهج البلاغه را می‌توان یافت که در آن حضرت سخن از مسایل اخلاقی به‌ میان نیاورده باشد. کیفی نیز برای این مفهوم در نهج البلاغه تعابیر و آثاری بیان شده که حاکی از اولویت و اهمیت آن‌ نسبت به سایر مفاهیم اخلاقی است: -تقوا در صدر همه مفاهیم اخلاقی قرار دارد. یکی از روش‌هایی که امام علی علیه السلام جهت بی‌رغبتی به دنیا در نهج البلاغه ارایه داده است،نشان دادن الگوهایی است که خود به حقیقت زهد دست یافته و نمونه عالی بی‌رغبتی به دنیا بوده‌اند. یکی از مهم‌ترین شیوه‌هایی که در نهج البلاغه‌ پیرامون دنیاپرستی مورد تأکید امام علی علیه السلام بوده است،ایجاد شناخت و معرفت نسبت به‌ ماهیت دنیا و ویژگی‌های آن است. اهمیت و اولویت دوری از کبر با توجه به آثار سوء و کاربرد مکرر این رذیله در نهج البلاغه،می‌توان ادعا نمود که این مفهوم‌ پس از دنیاپرستی بیش از دیگر رذایل اخلاقی مورد نکوهش و مذمت امام علی علیه السلام بوده است. آن‌چه در این بحث مهم‌تر این است که بدانیم کدام یک از روش‌های تربیت اخلاقی،بیش‌تر مورد تأکید امام علی علیه السلام بوده و چگونه در نهج البلاغه مطرح شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.