Skip to main content
فهرست مقالات

نتایج پژوهش :بررسی عوامل موثربرجذب دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران به زندگی و شخصیت حضرت امام عی علیه السلام

گزارشگر:

(12 صفحه - از 661 تا 672)

خلاصه ماشینی:

"در این پرسشنامه،علاوه بر طرح 18 بعد از ابعاد شخصیتی،28 مورد از مصادیق مرتبط با ابعاد شخصیتی حضرت علی علیه السلام و 14 منبع اطلاعات که ناظر بر سؤالات اصلی پژوهش بودند، با طرح چند سوال پاسخ-باز،تلاش شد جستجوی بیش‌تری در نظری دانش‌آموزان،راجع به‌ عوامل مؤثر بر جذب ایشان و احیانا کشف برخی از مواردی که باعث سؤ تفاهم و برداشت‌ نادرست دانش‌آمزان شده است-انجام گیرد. بررسی تفاوت‌ها بر حسب جنس و نوع مدرسه نشان می‌دهد که دختران‌ نسبت به پسران بیش‌تر تحت تأثیر سریال امام علی علیه السلام و مراسم شب قدر و دعای کمیل قرار گرفته‌اند و پسران بیش از دختران تحت تأثیر منابع اطلاعاتی سخنان اساتید حوزه و هیأت‌های‌ مذهبی و میزگردهای،تلویزیونی قرار داشته‌اند(در تمام مورد 1%-و بالاتر)و سه منبع‌ اطلاعاتی:میزگردها،هیأت‌های مذهبی و مراسم شب قدر،دانش‌آموزان مدارس دولتی را بیش‌ از دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی تحت تأثیر قرار داده است(در تمام موارد 001/0-). از این امر می‌توان چنین استنباط کرد که‌ شخصیت و زندگی حضرت علی علیه السلام به گونه‌ای تأثیرگذار است که تقریبا هر بعد از زندگی‌ حضرت علی علیه السلام را مطرح کنیم،باز هم در جذب دانش‌آموزان مؤثر است؛ولی شاید بتوان چنین‌ استنباط کرد که ابعاد،ویژگی‌ها و مصادیقی که به صورت بی‌رقیب یا کم‌رقیبی متعلق به ساحت‌ مقدس حضرت علی علیه السلام است،مانند:«جوانمردی»،«عدال»،«کمک به بینوایان»،«خوابیدن در بستر پیامبر»،«غدیر خم»،«اولین مسلمان بودن»،«شجاعت»و«ولادت در کعبه»تأثیر بیش‌تری‌ داشته است؛و موارد خارق‌العاده و کرامت‌هایی،مانند«ایراد خطبه‌های بدون نقطه و الف»و تا حدی«کندن در قلعه خیبر»،نسبت به سایر موارد تأثیرگذاتری کمتری داشته‌اند؛اگرچه همان‌طور که گفته شد هیچ موردی در مفاهیم و مصادیق وجود ندارد که میانگین پاسخ‌ها کمتر از 3 (تأثیر متوسط)باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.