Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ و تعلیم و تربیت در اندیشه امام خمینی (ره)

نویسنده:

(18 صفحه - از 187 تا 204)

کلید واژه های ماشینی : تربیت، فرهنگ، امام، کودک، جامعه، تعلیم و تربیت، اجتماعی، انسان، مدرسه، مادر

خلاصه ماشینی:

"اهمیت این رسانه‌ها نزد حضرت امام(رحمه الله)به این خاطر است که این دستگاه‌ها می‌توانند ابزاری برای نابودی حیات انسانی و یا در خدمت سعادت انسانی باشند؛چرا که وسایل ارتباط جمعی می‌توانند باعث آزادی انسان و با اسارت او گردند:«باید رادیو و تلویزیون هم چنان باشد که جوان‌ها را بار بیاورد،به طوری که مستقل و دارای اراده و تصمیم باشند،نه پای بند این‌ مسایل شهوانی،یا این مسایل دیگری مثل هروئین و امثال آن»(همان،ج 12،ص 104). قابل توجه این که حضرت امام(رحمه الله)مسئول‌ اصلاح فرهنگ جامعه را نیز متصدیان متعهد تربیت جامعه می‌داند:«ملت چاره‌ای جز اصلاح‌ فرهنگ و استقلال آن ندارد و این میسر نیست جز با دست اساتید و معلمان متعهدی که در دبستان‌ها تا دانشگاه‌ها راه یافته‌اند و با تعلیم،کوشش در رشته‌های مختلف علوم و تربیت‌ صحیح و تهذیب مراکز تربیت و تعلیم از عناصر منحرف و کج اندیش،نوباوگان را که ذخایر کشور و مایه امید ملت‌اند،هم دوش با تعلیم در همه رشته‌ها به حسب تعالیم اسلامی تربیت‌ نمایند»(همان،ج 15،ص 267). در نظر حضرت امام(رحمه الله)،سیاست فرهنگی و هدف آن در جامعه،تربیت انسان و فرهنگ پذیر کردن الهی است:«باید بشر به فکر این باشد که آن چیزهایی که مقصد است و برای‌ تربیت انسان است،برای آموزش انسان است،برای تعلیم انسان است،جهت به آن بدهد. از مطالب گذشته بر می‌آید که حضرت امام(رحمه الله)ابزارهای فرهنگی اعم از مکتوب و غیر مکتوب را در خدمت تربیت و جامعه پذیری می‌دانند؛زیرا از نظر ایشان علم و آموزشی مورد پسند است که هدف‌دار باشد و به تربیت شخصیت انسانی-اسلامی بیانجامد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.