Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی معرفت شناختی اصلاحات در آموزش و پرورش/ مصاحبه

مصاحبه شونده:

(14 صفحه - از 123 تا 136)

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش، اصلاحات، نظام آموزش و پرورش، اصول، تربیت، دینی، ظام آموزش و پرورش، مبانی معرفت‌شناختی اصلاحات، اهداف، اصلاحات در آموزش

خلاصه ماشینی:

"اما چیزهایی هست که سطح بالاتری دارند؛مثلا بحث‌ توحید،بحث توجه به آخرت،روشهایی که دین درباره اینها عرض کرده دیگر مسانخ با روشهای تربیت اخلاقی نیست؛مثلا فرض کنید خود همین نماز و آداب و مناسک دینی، به نظر می‌آید که این آداب و مناسک دینی روشهایی هستند که دین برای نیل به آن‌ هدفهای غایی یعنی غایی‌ترین اهداف،عرضه کرده است. به نظر می‌آید که حوزه علمیه در جهت تربیت معلم،نقش بسیار مهمی می‌تواند داشته باشد و فکر می‌کنم که تاکنون از این‌ مسئله غفلت شده است؛اولا نحوه وارد کردن نیروهایی که حوزه علمیه تربیت می‌کند به داخل آموزش و پرورش،تعریف نشده و مقطعی است؛یعنی در یک مقطعی آموزش‌ و پرورش یک استانی به دلیل کمبودهایی که داشته،مراجعه کرده به حوزه علمیه آنهم‌ بیشتر حوزه علمیه خواهران،چون در ناحیه برادران این مشکل کمتر بوده است و از آنها درخواست مربی و معلم کرده است و آنها هم معلم داده‌اند،بعدا هم یک مراحل اداری‌ و اجرایی صورت گرفته تا اینکه اینها به عنوان نیروی آموزش و پرورش تلقی بشوند،ولی‌ هیچ وقت برنامه‌ریزی نشده بوده که اینها به این منظور می‌خواهند بروند در آموزش و پرورش کار کنند. *بحث جهانی شدن چه ضرورتی را برای اصلاح در نظام آموزش و پرورش‌ مطرح می‌سازد؟ **یکی از اموری که تغییر و دگرگونی در آموزش و پرورش را همواره اقتضا می‌کند این است که آموزش و پرورش مانند بسیاری از چیزهای دیگر باید پاسخگوی نیازهای‌ متغیر جامعه باشد و با بروز هر تغییری در جامعه ملی یا جهانی نیازها دگرگون می‌شوند و پاسخگویی به آنها راهکاری متفاوت می‌طلبد بنابراین متناسب با دامنه تغییراتی که در ناحیه مناسبات ملی و جهانی رخ می‌دهد،تغییری در آموزش و پرورش ضرورت‌ می‌یابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.