Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش و پرورش، جهانی شدن و اصلاحات/ مصاحبه

مصاحبه شونده:

(10 صفحه - از 295 تا 304)

خلاصه ماشینی:

"آموزش و پرورش،جهانی شدن و اصلاحات‌ در مصاحبه با حجة الاسلام محمود نوذری «معاون پژوهشی پژوهشکده حوزه و دانشگاه» *ممکن است برداشت خودتان را از اصلاحاتی که بعد از انقلاب اسلامی انتظار می‌رفت‌ متولیان آموزش و پرورش ایجاد کنند ارایه دهید؟ **اصولا اصلاح و تغییر در جایی مطرح می‌شود که نسبت به اهداف کلان یا خرد و یا عملکرد سابق نارضایتی وجد دارد و خواسته‌ها و توقعات مورد نظر مردم در سامان‌ دهی امور برآرده نشده است. انقلاب اسلامی در سال 57 اصلاح از نوع اول را در جامعه ایران و نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش مطرح کرد و انتظار و توقعی که از آموزش و پرروش می‌رفت‌ این بود که نظام جایگزینی را تعریف کند که نیازها و اقتضائات آموزش و تربیتی حال و آینده جامعه اسلامی را با تأکید بر تهذیب نفس و الهی شدن انسان در ابعاد مختلف‌ پاسخگو باشد و نیازهای مادی و تمدنی عصر جدید را نیز در کنار نیازهای معنوی و اخلاقی برآورده سازد. *ممکن است مبانی این تغییر و تحول را توضیح دهید؟ **مبنای اصلاحات بعد از انقلاب تفسیری بود که امام خمینی(رحمه الله)در اذهان و آرمانهای مردم از اصلاح و حکومت اسلامی ایجاد کرده بود و آن این بود که دین اسلام و حکومت اسلامی می‌تواند بر تکیه بر آموزه‌های قرآن و سنت و نیازهای انسانها و تحولات جهانی،نظام تربیتی‌ای که با دیگر نظام‌های تربیتی متفاوت است ارائه کند و علاوه بر اهداف علمی و آموزش،رشد و شکوفایی باورهای دینی و التزام به آن‌ها را برآورده سازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.