Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر نقد «پاسخی به مقاله دکتر سید کاظم اکرمی»

نویسنده:

(18 صفحه - از 140 تا 157)

کلید واژه های ماشینی : نقد، مقاله دکتر سید کاظم اکرمی، جناب آقای دکتر اکرمی، ناقد، نقادی، مقاله، اینجانب، اسلامی، مقاله آقای دکتر اکرمی، اثر، مقاله جناب آقای دکتر اکرمی، دکتر اکرمی در مقاله، معروف، شیوه‌های نقد، اندیشه‌ها، علمی، مقاله اینجانب، نه‌ی از منکر، سخنی نو، جامعه، کتاب، بیان، زمینه نقد و نقادی استفاده، فصلنامه نامه علوم انسانی، حد، موضوع، زمینه نقد مطرح، زمینه نقد، نقد و بررسی، مسئله

خلاصه ماشینی: "آیا در جایی‌که در اثر، مطلبی با نیت‌های خاص و بعضا خطرناک مطرح می‌شود با جایی که نویسنده خالصانه آنچه را می‌فهمد، می‌نویسد ــ هر چند که مطلب او از دیدگاه ما منحرف است ــ تفاوت ندارد؟آیا مقوله نقد همه این مسائل را دربر می‌گیرد؟ آیا در این‌باره نظریات یکسانی وجود دارد؟ و یا موضوع همچنان در پرده ابهام و اختلاف‌نظر است؟ ثالثا آیا در این مورد که ناقد چه کسی باید باشد و چه ویژگی داشته باشد، نظرهای یکسانی ابراز شده است؟ آیا ناقد خود باید اهل فن باشد و علم و آگاهیش از اثر مورد بررسی بیشتر و برتر باشد یا هرکسی به نسبت فهم و درک خود می‌تواند آثاری را نقد و بررسی کند؟ آیا اگر ناقد در حکم قاضی باشد، نباید صفات قاضی را هم حداقل تاحدودی داشته باشد؟ آیا باید انصاف و بی‌طرفی را رعایت کند یا نه، وظیفه ناقد این نیست؟ از آنجا که ناقد فکر و نظری خاص خود دارد، باید هر چهبه‌نظرش می‌رسد که ممکن است جنبه نقد و انتقاد داشته باشد با هر انگیزه و هر شیوه‌ای مطرح کند؟رابعا آیا در آثار موجودی که در زمینه نقد نوشته و منتشر شده، از جمله فصلنامه نامه علوم انسانی که تاکنون 10 شماره از آن چاپ شده و نیز نقدنامه علوم انسانی که اخیرا جلد 1 آن از چاپ درآمده و در آن متجاوز از 120 اثر مکتوب نقد شده است و شماره دوم آن نیز در آینده نزدیک چاپ می‌شود، شیوه‌ها و چگونگی نقدها یکسان است؟ با تأمل در این آثار مشاهده می‌کنیم که هر ناقدی با شیوه، ذهنیت و با تصوری که از نقد دارد، درخصوص موارد شکلی و ماهوی اثر و مسایل گوناگون دیگر اظهارنظر و نقدی متفاوت کرده است؛ کدامیک از اینها درست است؟ ملاک‌ها و معیارهای روشن نقد کدام است؟ با این سؤال‌ها ملاحظه می‌شود آن گنگی و پیچیدگی که اینجانب در مقاله «سخنی نو درباره نقد» اشاره کرده‌ام، شاید دور از واقعیت نباشد «..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.