Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی تحول روانی و اصلاحات در تربیت دینی نسل جوان/ گفتگو/

نویسنده:

(14 صفحه - از 383 تا 396)

کلید واژه های ماشینی : دینی، تربیت دینی، آموزش و پرورش، تربیت دینی نسل جوان، جوان، اصلاحات در تربیت دینی، مدرسه، بحران هویت، تربیت دینی و اخلاقی، نوجوانی

خلاصه ماشینی:

"*اینجا ممکن است که بحث دیگر هم پیش بیاید و آن این است که حتی د رویکرد دانش‌آموزان به سمت علوم تجربی و علوم ریاضی و رشته‌های مکانیک،از آن جا که ما برای‌ مسایل خودمان یک فرهگ خاص تعریف شده نداریم بلکه دانش‌آموزان را با همان‌ فرهنگی که در کشورهایی که این علوم از آنجا به ما منتقل می‌شود آشنا می‌کنیم؛ممکن است‌ نهایتا یک حالت خنثی در این زمینه داشته باشیم،اینطور نیست؟ **من می‌خواهم این نکته را تاکید کنم که درست است که در رابطه با همهء علوم‌ می‌توانیم قائل به این زیر ساخت فرهنگی باشیم ولی شدت آن در علوم انسانی بیشتر است. در علوم طبیعی و ریاضی(رشته‌های ریاضی عمدتا و تا اندازه‌ای رشته‌های‌ تجربی)،به فرض اینکه ما همان الگوها و متون و منابع غربی را مطرح و در فرهنگ‌ خودمان وارد بکنیم و حتی اگر متخصص کافی هم نداشته باشیم و بیائیم از کشورهای‌ دیگر،حتی کشورهای غربی،متخصص وارد بکنیم،ضربه فرهنگی نمی‌خوریم،چون که به آن صورت شدید،فرهنگ منتقل نمی‌شود اما در زمینه‌هایی مثل روانشناسی، جامعه‌شناسسی،اقتصاد،خیلی بین و واضح است که بر اساس دیدگاههای خاص‌ انسان‌شناسی،نظام‌های‌روانشناسی و جامعه‌شناسی پدیدار می‌شود و بعد برای ادارهء جامعه ارئهء مدل و الگو می‌کنند. آخرین نکته‌ای که می‌خواستم بگویم این است که در تحقیقاتی که در زمینه بحث‌ روانشناسی دین مطرح شده است همین اواخر در کتاب آرگیل می‌خواندم حدود سنین‌ 15-14 سالگی تا 20 سال دا دوره تعیین کننده‌ای برای تحول اعتقاد دینی می‌دانند که‌ این تحول می‌تواند به سمت منفی یعنی از دست دادن باور،سست شدن باورها،یا به‌ سمت مثبت باشد یعنی تحقیقات هم این را تأیید می‌کند که اگر در این دوره خوب کار کنیم و به نحو صحیح کار بشود،دوره بسیار مهمی است و نباید این دوره را از دست داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.