چکیده:
ولایت مانند حقیقت و وجود دارای مراتب و مدارجی است. ولاء تصرف یا ولاء معنوی بالاترین مراحل ولایت است، نوعی اقتدار و تسلط فوق العاده تکوینی است. بررسی معانی لغوی و اصطلاحی واژه ولایت، زمینه فهم دقیق و درست معانی ولایت که در قرآن و روایات در حق نبی و امام به کار رفته است را آماده می سازد. ازحیث معنای لغوی و اصطلاحی کمتر واژه ای همانند ولایت دارای گستره معنایی است. ولایت در لغت به معنای قرب، نزدیکی، محبت و سرپرستی است، علامه طباطبایی ضمن حفظ معنای قرب در لغت ولایت، امارت و تصرف را نیز از دل آن استنباط می کند. یکی از اسمای حسنای خدای سبحان «ولی» است و تنها «ولی» نیز اوست انسان برای اینکه ولی خدا شود، باید به معرفت و اخلاص برسد تا مظهر نام مبارک «الصمد» و نام والای «ولی» که از اسمای حسنای حق است در او متجلی شود، زیرا منشا ولایت الهی صمدیت خدای سبحان است. تصرفات خاص ولی الله در عالم به خاطر قرب او به خدا است که به اذن خدا این مقام را دریافت کرده است. در این مقاله سعی شده است دیدگاههای علامه طباطبائی در باب ولایت بیان شود.
خلاصه ماشینی:
"Wittgenstein's Culture and Value p 85 بررسی و تبیین اطلاگرایی معرفتی در تفکر سینوی محمد نجاتی1 آیتالله دکتر احمد بهشتی2 چکیده شیخ در نمط پایانی اشارات بر خلاف رویکرد سنتی مشاییاش،نگاه متفاوتی به نفس و برخی قوای آن دارد.
3-اطلاقگرایی معرفتی در حکمت سینوی به نظر میرسد تبیین مساله اطلاقگرایی در حکمت سینوی مستلزم واکاوی دو مساله ذیل از دیدگاه ابن سینا باشد: -در فرایند ادراک و تشکیل معرفت،ذهن مولفهای منفعل است یا مولفهای فعال؟ -آیا ذهن میتواند کنه معلوم بالذات و واقعیت فی نفسه آن را ادراک نماید؟ از نظر نگارندگان به واسطه واکاوی رویکرد خاص ابنسینا به نفس در ذیل مباحث نمط پایانی اشارات میتوان این دو پیشفرض و نهایتا مساله اطلاقگرایی را در حکمت سینوی مورد تبیین قرار داد.
ایشان با طرح وجود استلزام منطقی بین فرایند اشتداد وجوی نفس و اشتداد معرفتی آن،معتقد است:نفس و دو قوه حس مشترک و خیال به هر میزان در جوهر وجودی خویش اقوی گردند؛از بعد وجودیشان نسبت به مدرکات شریف عوالم غیب و ملکوت کاسته شده و در نتیجه ادراکاتی واضح و متمایز را از پیرامون تحصیل خواهند کرد که فاقد کمترین دخالت قوه متخیله باشد(ابنسینا،الاشارات و التنبیهات،ج 3،ص 439)2 .
در تفکر ابنسینا به جهت تهیاء امکان اشتداد معرفتی، نفس میتواند ادراکاتی ناب و اطلاقی را حداقل در باب ادراکات شهودیاش تحصیل نماید نمود بارز این راهکار را میتوان در نمط پایانی اشارات و همچنین در ذیل فلسفه نبوی وی در تبیین عصمت جزئیات وحی مشاهده نمود."