چکیده:
ﻧﻈﺮﻳﻪﭘﺮدازان ﺣﻮزه اﺧﻼق زﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﺑﺎ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻓﻨﺎوریﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ درﺗﺨﺮﻳﺐ ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ ﻣﻲﻛﻮﺷﻨﺪ ﻗﻮاﻋﺪ اﺧﻼﻗﻲ ﻛﺎرآﻣﺪی ﺟﻬﺖ ﺗﻌﺎﻣﻞ اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﻣﺤﻴﻂزﻳﺴﺖ اراﺋﻪ دﻫﻨﺪ. در اﻳﻦ ﺑﻴﻦ ﻧﻈﺎم ﻓﻠﺴﻔﻲ ﺣﻜﻤﺖ ﻣﺘﻌﺎﻟﻴﻪ ﺑﺎ اراﺋﺔ ﻧﻈﺮﻳﻪ اﺻﺎﻟﺖ وﺟﻮد ووﺣﺪت ﺷﺨﺼﻴﻪ وﺟﻮد ﺗﺼﻮﻳﺮ واﺣﺪی از ﻫﺴﺘﻲ ﻛﻪ ﺗﻮﺟﻴﻪﮔﺮ ﻛﺜﺮات ﻋﺎﻟﻢ و ﺗﺸﻜﻴﻚﻣﻈﺎﻫﺮ وﺟﻮد اﺳﺖ اراﺋﻪ ﻣﻲدﻫﺪ. در ﭘﺮﺗﻮ اﻳﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻫﺮ ﻣﻮﺟﻮد ﺗﺠﻠﻲ ﺧﺪاﺳﺖ و ﻫﻤﻪوﻳﮋﮔﻲﻫﺎی وﺟﻮد از ﻗﺒﻴﻞ ﻋﻠﻢ، ﻗﺪرت و ادراک را دارا ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﻫﺪف اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶﭘﺮداﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﻣﺒﺤﺚ ﺟﺪﻳﺪ اﺧﻼق زﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻄﻲ در ﻧﻈﺎمواره ﻓﻠﺴﻔﻲ ﺣﻜﻤﺖ ﻣﺘﻌﺎﻟﻴﻪ و اراﺋﻪﻣﺒﺎﻧﻲ ﻧﻮﻳﻨﻲ ﺑﺮای آن اﺳﺖ. ﺗﺤﻠﻴﻞ اﺧﻼق زﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻄﻲ در ﺣﻜﻤﺖ ﻣﺘﻌﺎﻟﻴﻪ، ورود ﻓﻠﺴﻔﻪﺻﺪراﻳﻲ در ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻧﻮﻳﻦ و اراﺋﺔ راهﺣﻞﻫﺎی ﻓﻠﺴﻔﻲ ﺑﺮای ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﺸﻜﻼت دﻧﻴﺎی ﻣﻌﺎﺻﺮ را ﻣﻲﺗﻮان از ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﺤﺴﻮب ﻛﺮد.
خلاصه ماشینی:
" اﻛﻨﻮن اﻳﻦ ﭘﺮﺳﺶ ﻫﺎ ذﻫﻦ ﻫﺮ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮی را ﺑﻪ ﺧﻮد ﺟﻠﺐ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ: آﻳﺎ ﻧﻈﺎم ﻓﻠﺴﻔﻲ ﺣﻜﻤﺖ ﻣﺘﻌﺎﻟﻴﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻓﻠﺴﻔﻲ ـ دﻳﻨﻲ ﺧﻮد ﺑﻪ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻃﺒﻴﻌﺖ و ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ ﺑﺎ ﻫﻤﺔ ﺷﺌﻮﻧﺎت آن ﺑﭙﺮدازد؟ آﻳﺎ اﺻﻮﻻ ﻣﻲﺗﻮان ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﺸﻜﻼت ﻃﺒﻴﻌﻲ را ﺑﺎ آﻣﻮزهﻫﺎی ﻓﻠﺴﻔﻲ و اﻧﺘﺰاﻋﻲ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻧﻤﻮد؟ 111 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺷﻤﺎره ﻳﺎزدﻫﻢ، ﺑﻬﺎر 9831 آﻳﺎ اﻳﻦ ﻛﻪ ﺣﻜﻤﺖ ﻣﺘﻌﺎﻟﻴﻪ ﺑﺎ ﺷﺎﺧﺼﻪ اﺻﻠﻲ و اﻟﺒﺘﻪ ﻛﻬﻦ ﺧﻮﻳﺶ ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺒﺤﺚ »وﺟﻮد« ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﺮای ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﺸﻜﻼت ﻧﻮﻳﻨﻲ ﭼﻮن ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ و ﺑﺤﺮانﻫﺎی ﭘﻴﺶ آﻣﺪه ﭼﺎرهاﻧﺪﻳﺸﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ، اﻧﺘﻈﺎر ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ و ﺑﻪﺟﺎﻳﻲ اﺳﺖ؟ ﺑﺮآﻳﻨﺪ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ در ﺣﻜﻤﺖ ﻣﺘﻌﺎﻟﻴﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﺼﻮﻳﺮی را ﻣﺤﻘﻖ ﻣﻲﺳﺎزد؟ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻛﻪ از دو ﻗﺴﻤﺖ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪه در ﺻﺪد اﺳﺖ اﺑﺘﺪا ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ و ﺗﺤﻠﻴﻞ آﻣﻮزه ﻫﺎی ﺣﻜﻤﺖ ﻣﺘﻌﺎﻟﻴﻪ ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮ ﻣﻮﺿﻮع »ﻃﺒﻴﻌﺖ و ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ« ﻣﺆﺛﺮ واﻗﻊ ﺷﻮد ﺑﭙﺮدازد و ﺳﭙﺲ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی ﺑﻜﺎرﮔﻴﺮی اﻳﻦ آﻣﻮزهﻫﺎ را ﺑﺮ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻮرد ﺑﺤﺚ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻧﻤﺎﻳﺪ.
اﮔﺮ ﻃﺮﻳﻘﻪای ﻛﻪ ﻣﻼﺻﺪرا در ﺣﻜﻤﺖ ﻣﺘﻌﺎﻟﻴﻪ ذﻳﻞ ﻋﻨﻮان ﻗﺎﻋﺪه بسیطة الحقیقة در ﺧﺼﻮص ﻣﺴﺎﺋﻞ زﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﭘﻴﺶ روی اﻧﺴﺎن ﻣﻲﻧﻬﺪ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد، ﺑﺴﻴﺎری از ﻣﺼﺎﺋﺐ و ﻣﺸﻜﻼت 711 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺷﻤﺎره ﻳﺎزدﻫﻢ، ﺑﻬﺎر 9831 زﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﻛﻪ اﻧﺴﺎن ﻋﺼﺮ ﭘﺴﺎﻣﺪرن ﺑﺎ آن دﺳﺖ و ﭘﻨﺠﻪ ﻧﺮم ﻣﻲﻛﻨﺪ ﺳﻴﺮ ﻧﺰوﻟﻲ ﺑﻪ ﺧﻮد ﻣﻲﮔﻴﺮد."