چکیده:
مقدمه: توجه به سطح رضایت مراجعین به مراکز درمانی، نقش موثری در برنامه ریزی های مدیریتی در سیستم های خدمات سلامتی ایفا می کند. این مطالعه میزان رضایت مندی بیماران از پزشکان عمومی شهر فسا را بررسی نموده است. روش: این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش اجرا به صورت توصیفی ـ تحلیلی است. پرسشنامه خودساخته در مقیاس 5 قسمتی لیکرت، بوسیله مصاحبه تکمیل گردید. روش نمونه گیری به صورت تصادفی بود و تعداد 400 نفر از بیماران مورد مصاحبه قرار گرفته، اطلاعات گردآوری شده بوسیله نرم افزارهای 18 SPSS و Minitab15 با استفاده از آزمون های مناسب تجزیه و تحلیل شد. روایی پرسشنامه از روش ساختاری و محتوایی تامین شد. برای تعیین پایایی، آلفای کرونباخ محاسبه شد که0/93 بود. یافته ها: در بین متغیرهای دموگرافیگ و زمینه ای، بین میزان رضایت مندی و متغیرهای سطح تحصیلات، شغل، جنسیت، وضعیت تاهل از نظر آماری رابطه معناداری مشاهده شد. همچنین بین شاخص رضایت کلی بیماران و شاخص وفاداری ضریب همبستگی 0/792 تعیین گردید. «مهارت و تبحر پزشک»، «رسیدگی دقیق به بیمار و گرفتن شرح حال و معاینه کامل توسط پزشک» و «نحوه پاسخگویی پزشک به سوالات بیمار درباره بیماری و روش درمان» به عنوان مهم ترین اولویت های کلیدی بهبود از خدمات پزشکان عمومی مطرح شده اند. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش لزوم ارتقای کیفیت خدمات پزشکان عمومی را مشخص می کند. به نظر می رسد با اصلاح نقایص سیستم بر اساس نظر بیماران می توان رضایت مندی بالاتری حاصل کرد.
خلاصه ماشینی:
" بررسی میزان رضایت بیماران از خدمات پزشکان عمومی: یک مطالعه مقطعی جدول1: اطالعات دموگرافیک بیماران شاخص درصد جنس 7/11 زن 1/19 مرد شغل 1 کارمند 0/17 آزاد 0/79 دانشجو/ محصل 2/79 خانهدار 1 بازنشسته 5/1 سایر تحصیالت 5/77 زیردیپلم 1/90 دیپلم 9/01 فوق دیپلم 9/31 لیسانس 1/4 فوق لیسانس و باالتر 212 / فصلنامه اخالق پزشکی سال ششم، شماره بیست و دو، زمستان1391 وضعیت تأهل 5/19 مجرد 5/91 متأهل نوع بیمه 0/17 خدمات درمانی 5/11 تامین اجتماعی 9/1 نیروهای مسلح رسول نورالسناء، سجاد رضاییان،سمیه مرادی، زینب رضاییان 1/4 سایر موارد 1 فاقد بیمه 2ـ تعیین سطح رضایتمندی بیماران با توجه به نتایج آمار توصیفی برای هر یک از عوامل (جدول 7) در میان 91 سؤال پرسشنامه، باالترین درصد رضایت مربوط به «مهارت و تبحر پزشک» با درصد رضایت 0/55 و «نحوه برخورد و احترام پزشک با بیماران» با درصد رضایت 0/45 است.
رسول نورالسناء، سجاد رضاییان،سمیه مرادی، زینب رضاییان جدول 4: شاخص بهبود برای نیازهای بیماران از خدمات ارائهشده شاخص بهبود امتیاز شکاف درجه اهمیت کد نیاز 71/4 22/1 10/4 1 51/4 01/1 20/4 7 51/4 73/1 00/4 9 42/4 53/1 19/4 0 71/4 21/1 99/4 5 72/4 73/1 29/4 1 10/4 51/1 17/4 2 27/4 27/7 71/4 1 35/4 11/1 59/4 3 11/4 10/1 10/4 41 13/4 39/1 31/4 11 13/4 25/1 15/4 71 11/4 05/1 25/4 91 612 / فصلنامه اخالق پزشکی سال ششم، شماره بیست و دو، زمستان1391 شکل2: نمودار رارتو برای تعیین فرصتهای بهبود بررسی میزان رضایت بیماران از خدمات پزشکان عمومی: یک مطالعه مقطعی 5ـ تحلیل و بررسی رضایت بر اساس منخصات بیمار نتایج تحلیل بیانگر این است که بین رضایتمندی کلی بیماران و پارامترهای سن (83."