Skip to main content
فهرست مقالات

بازگشت به اسلام: از مدرنیسم به نظم اخلاقی

نویسنده:

(24 صفحه - از 359 تا 382)

کلید واژه های ماشینی : سیاسی ،اسلامی ،سیاست ،غرب ،ایران ،انقلاب ،دولت ،رضا شاه ،حکومت ،اجتماعی ،دوره رضا شاه نفوذ سیاسی ،جامعه ،امام ،درآمدهای نفتی ،اصلاحات ،اقتصادی ،قدرت ،انقلاب اسلامی ،نفوذ ،سیاست اسلامی ،تغییر ،خمینی ( س ) ،دوره رضا شاه ،رضا شاه روحانیون ،ارزشهای ،فرهنگی ،نظام ،اصلاحات رضا شاه ،جامعه ایران ،مدرنیسم به نظم اخلاقی

خلاصه ماشینی:

"در دوره مشروطه، تمام جناحها اعم از مشروطه خواهان لیبرال، اصلاح‌گرایان اسلامی و گروههای اجتماعی کوچک در یک برداشت کلی شریک بودند و آن این بود که مسأله ایران تلاش برای رسیدن به غرب است. برخی از نام‌آورترین حامیان آن، روشنفکران غیر مذهبی بودند، مانند جلال آل احمد که سابقا یکی از رهبران و روشنفکران حزب توده بود، یا روشنفکران اسلامی اصلاح‌گرایی مانند علی شریعتی که سالیان حساسی از عمر خود را در اوایل دهه 1960 در پاریس گذرانده بود و عمیقا متأثر از روشنفکران الجزایری ملی‌گرا (مانند فانون) و ___________________________ *) به نظر نمی‌رسد تمام جناحهای اسلامگرا در این برداشت سهیم بوده باشند. ایشان در دهه 1940 در نخستین کتاب سیاسی خود یعنی کشف‌اسرار به تفصیل دیدگاه روحانیون را درباره تغییرات مضری که اصلاحات رضا شاه و ابتکارهای اداری او به وجود آورده بود، توضیح و عمیقا نسبت به فساد فرهنگی و اخلاقی گسترده هشدار داد. با این وجود، با تضعیف اصول اخلاقی که معرف دوره بعد از انقلاب مشروطه ایران است و با تأسیس دولت پهلوی در 1925، در تداوم سیاست معطوف به اصلاحات نخبگان، گسستی ایجاد شد و فرهنگ سیاسی که نظر اصلاح داشت، افول کرد. اگر چه ملاکان هم به اندازه گروههای دیگر به لحاظ سیاسی تحت کنترل رضا شاه بودند، با این حال از یک قدرت محلی برخودار بودند که بعدا از (1941 ـ 1961) از آن برای نفوذ در سیاست ملی، از طریق اعمال نفوذ بر نتایج انتخابات مجلس، استفاده کردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.