چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین منبع کنترل، سبک های یادگیری و یادگیری خودتنظیم با موفقیت تحصیلی دانشجویان دوره های آموزشی برخط بوده است. جامعه آماری، تمامی دانشجویان کارشناسی ارشد، شرکت کننده در دوره اول آموزش های مجازی دانشگاه تهران، بوده اند. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی ، نمونه ای با حجم 200 نفر از بین آنان انتخاب شده اند. جهت گردآوری داده های لازم از سه پرسش نامه؛ منبع کنترل راتر (1996)، سیاهه سبک یادگیری کلب (1971) و پرسش-نامه یادگیری خودتنظیم پینتریچ و دی گروت (1990)، استفاده شده است. ضریب همبستگی پیرسون، نشان داد؛ که بین منبع کنترل درونی، ارزش گذاری درونی تکلیف، خودکارآمدی و خودتنظیمی با موفقیت تحصیلی دانشجویان دوره های بر خط، رابطه مثبت معنی دار وجود دارد هم چنین نتایج آزمون رگرسیون خطی، نشان داد که 16 درصد تغییرهای موفقیت تحصیلی به وسیله متغیر خودتنظیم، قابل پیش بینی است.
The purpose of this research is survey of relation between control resource، learn-ing styles and self-regulated learning and academic success of online course stu-dents. Statistical population in this research is all master-level students attendant in first virtual courses of University of Tehran. A sample of 200 students was selected using random stratified sampling. Three questionnaires: Rotter’s control resource (1996)، Kolb learning inventory (1971)، Pnitrich and De Groot self-regulated learning (1990) were used for data gathering. Pearson correlation coeffi-cient indicated that there is meaningful positive relation between internal control resource، homework internal valuation، self-efficiency and self-regulation and academic success of online course students. Also، linear regression test results showed that 16% of academic success changes could be predictable by self-regulation variable.