چکیده:
اﻧﺴﺎنﻫﺎ ﺑﺮای ﺑﻘﺎ و ﺗﺪاوم زﻧﺪﮔﯽ، ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﺸﺘﺮک ﻫﺴﺘﻨﺪ. در ﮐﻨﺎر ﻫﻢ زﯾﺴﺘﻦ ، زﻣﯿﻨﻪ ﺳﺎز اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﺪن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.ﭘﺬﯾﺮش ﻧﻘﺶﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﻮﺳﻂ اﻓﺮاد ﯾﮏ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﺮوز رﻓﺘﺎرﻫﺎ، ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎ و ارزشﻫﺎﯾﯽ ﻣﺸﺘﺮک ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﻤﯽاز ﻓﺮﻫﻨﮓ ﯾﮏ ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ دﻫﺪ. در ادﺑﯿﺎت ﺷﻔﺎﻫﯽ و ﻧﻮﺷﺘﺎری ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ای، ﺑﺨﺶ ﻣﻬﻤﯽ از ﺳﺎﺧﺘﺎر و ﮐﺎرﮐﺮد ﻓﺮﻫﻨﮓﻧﻬﻔﺘﻪ اﺳﺖ.اﻣﺮوزه ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﺪن، از ﻃﺮﯾﻖ ﻧﻬﺎد آﻣﻮزش و ﭘﺮورش، ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی از ﭘـﯿﺶ ﺗﻌﯿـﯿﻦ ﺷـﺪه و ﺑـﺎ وﺳـﺎﯾﻞ ﮐﻤـﮏ آﻣﻮزﺷﯽ، ﮐﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ آﻧﻬﺎ ﮐﺘﺎﺑﻬﺎی درﺳﯽ اﺳﺖ، اﻧﺠﺎم ﻣﯽ ﮔﯿﺮد.ﮐﺘﺎب ﻫﺎی درﺳﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ اﻗﺘﺼﺎدی، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌـﻪ ای ﺗﻬﯿـﻪ و ﺗـﺪوﯾﻦ ﻣـﯽ ﺷـﻮد. ازﻃﺮﯾﻖ ﻫﻤﯿﻦ ﮐﺘﺎﺑﻬﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺨﺶ ﺑﯿﺸﺘﺮی از ارزشﻫﺎ، رﻓﺘﺎرﻫﺎ، داﻧﺶﻫﺎ و ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﯾﮏ ﻧﺴﻞ ﺑـﻪ ﻧﺴـﻞ ﻫـﺎی ﺑﻌـﺪی اﻧﺘﻘـﺎل ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ و ﯾﺎ ﺣﺘﯽ ﻋﺎﻣﻞ دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد.ﺑﺮرﺳﯽﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﺑﺴﯿﺎری از ﺟﻮاﻣﻊ ﺑﺮ روی ﮐﺘﺎبﻫﺎی درﺳﯽ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ، وﺟﻮد ﮐﻠﯿﺸﻪﻫﺎی ﺗﺒﻌﯿﺾ آﻣﯿﺰ ﺟﻨﺴﯿﺘﯽ، ﻣﻮردﺗﺄﯾﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﺘﺎﺑﻬﺎ از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮا و ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﻣـﻮرد ﺑﺮرﺳـﯽ و ﻓﺮﺿـﯿﻪ ﻋـﺪم ﺑﺮاﺑـﺮیﺷﺨﺼﯿﺖﻫﺎی زن و ﻣﺮد، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﺟﻤﻊ آوری ﺷﺪه ﻣﻮرد ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ.ﮐﺘـﺎبﻫـﺎی درس ادﺑﯿـﺎت ﻓﺎرﺳـﯽﻣﺪارس از ﻧﻈﺮ ﻓﺮاواﻧﯽ اﺳﺎﻣﯽ، ﻣﺸﺎﻏﻞ، ﺗﺼﺎوﯾﺮ، واژهﻫﺎی ﺟﻨﺴﯿﺘﯽ، ﻧﻮع ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ، ﺻﻔﺎت و وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﻫﺮ دو ﺟـﻨﺲ، و اﻃﻼﻋـﺎت ﭘﺲ از ﺛﺒﺖ در ﺟﺪاول و ﻧﻤﻮدارﻫﺎ ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.از ﻣﺠﻤﻮع 9203 اﺳﻢ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه 61% اﺳﺎﻣﯽﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ زﻧﺎن و ﺑﻘﯿﻪ ﺑﻪ ﻣﺮدان اﺧﺘﺼﺎص ﯾﺎﻓﺘﻪ، از ﺗﻌﺪاد 287 اﺳﻢ ﻣﺸﺎﻫﯿﺮ،73 اﺳﻢ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ زﻧﺎن و ﺑﻘﯿﻪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺮدان ، از ﻣﺠﻤﻮع 0711 ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻧﺴﺎنﻫﺎ، 3/42 درﺻﺪ ﺗﺼﺎوﯾﺮ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ زﻧﺎنو ﺑﻘﯿﻪ ﺑﻪ ﻣﺮدان ﺗﻌﻠﻖ دارد. از ﻣﺠﻤﻮع 221 ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﺸﺎﻫﯿﺮ، ﺗﻨﻬﺎ ﯾﮏ ﺗﺼﻮﯾﺮ زن و 121 ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﺨﺼﻮص ﻣﺸﺎﻫﯿﺮ ﻣـﺮد اﺳـﺖ. ازﻣﺠﻤﻮع 9581 واژه ﺟﻨﺴﯿﺘﯽ ﺑﮑﺎر رﻓﺘﻪ در ﮐﺘﺎبﻫﺎ، 6/42 درﺻﺪ واژهﻫﺎ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ زﻧﺎن، و ﺑﻘﯿﻪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣـﺮدان اﺳـﺖ؛ درﺻـﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ واژهﻫﺎی ﺟﻨﺴﯿﺘﯽ زﻧﺎن، واژهﻫﺎی ﻧﺴﺒﺘﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﻣﺎدر و زن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.در ﺗﺪوﯾﻦ ﮐﺘﺎب ﻫﺎی درس ادﺑﯿﺎت ﻓﺎرﺳﯽ ﻣﺪارس از 88 ﻣﺆﻟﻒ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه ﮐﻪ 22 ﻣﺆﻟﻒ، زن و 66 ﻣﺆﻟـﻒ ﻣـﺮد ﻫﺴـﺘﻨﺪ. ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺆﻟﻔﯿﻦ زن، ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﮐﺘﺎبﻫﺎی دوره اﺑﺘﺪاﯾﯽ اﺳﺖ.ﺷﻐﻞ درﺻﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮی از زﻧﺎن ﺷﺎﻏﻞ در ﮐﺘﺎبﻫﺎی ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ، »ﻣﻌﻠﻢ« ﻣـﯽﺑﺎﺷـﺪ. از ﺑﺮرﺳـﯽ ﻣﺠﻤـﻮع ﻧﻤﻮدارﻫـﺎ و ﺟـﺪاولﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه ﮐﻪ از ﻧﻈﺮ ﮐﻤﯽو ﮐﯿﻔﯽ در ﻫﺮ زﻣﯿﻨﻪ ﺑﻪ زﻧﺎن ، ﮐﻢ ﺗﻮﺟﻬﯽ و ﻣﺘﻮن و ﺗﺼﺎوﯾﺮ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﭘﯿﺶ داروی ﻫـﺎ و ﻗﺎﻟـﺐﻫـﺎی ذﻫﻨﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺗﺒﻌﯿﺾ ﺟﻨﺴﯿﺘﯽ ﺗﺪوﯾﻦ ﺷﺪه اﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
"37 01- در ادﺑﯿﺎت ﻣﻌﺎﺻﺮ، ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه و ﺷﺎﻋﺮان و ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﯾﺴـﺎن ﭘﺮﺗـﻮان از ﻟﺤـﺎظ ادﺑـﯽ و اﺧﻼﻗـﯽ ﺑﺴﯿﺎری دارﯾﻢ ﮐﻪ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ اﺳﺖ از ﻣﺘﻮن ادﺑﯽ اﯾﻦ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎن و ﺷﻌﺮای اﯾﺮان و ﺟﻬﺎن ﺑﯿﺸـﺘﺮ اﺳـﺘﻔﺎده ﮐﺮد؛ 11- ﺳﻌﯽ ﺷﻮد در ﺑﯿﺎن واژه ﻫﺎ ﺻـﻔﺎت ﻣﺜﺒـﺖ و ﻣﻨﻔـﯽ از ﻫـﺮ دو ﺟـﻨﺲ زن و ﻣـﺮد، در ﮐﺘﺎﺑﻬـﺎی درﺳﯽ آورده ﺷﻮد؛ 21- وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﻫﺮ ﯾﮏ از دو ﺟﻨﺲ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻣﻮﺟﻮد اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﻄﺮح ﺷﻮد؛ 31- ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اﻓﺰاﯾﺶ روزاﻓﺰون ﺣﻀﻮر زﻧﺎن در ﻣﺸﺎﻏﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﯿﺮون از ﺧﺎﻧﻪ، ﺑﻬﺘـﺮ اﺳـﺖ اﯾـﻦ ﺗﺤﻮل را در ﮐﺘﺎب ﻫﺎی درﺳﯽ ﻧﺸﺎن داد؛ 41- ﺗﺪوﯾﻦ ﮐﺘﺎﺑﻬﺎی درس ﻓﺎرﺳﯽ در دوره راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن، ﺳﺎﻟﻬﺎ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎزﻧﮕﺮی ﻧﺸـﺪه و ﮐﺎﻣﻼ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه اوﺿﺎع ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺳﺎلﻫﺎی اول اﻧﻘﻼب و دﻓﺎع ﻣﻘﺪس اﺳﺖ؛ ﺑﻨـﺎﺑﺮاﯾﻦ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ اﯾﻦ ﮐﺘﺎب ﻫـﺎ ﺑـﺎزﻧﮕﺮی ﺷـﻮد، اوﺿـﺎع ﺟﺎﻣﻌـﻪ دﮔﺮﮔـﻮن ﺷـﺪه اﻣـﺮوز در راﺑﻄـﻪ ﺑـﺎ ﻧﮕـﺎه ﺑـﻪ ﻧﻘﺶﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ زﻧﺎن ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎﻋﺚ دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﻣﺘﻦ ﻫﺎ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﺗﺄﺛﯿﺮ اﯾﻦ دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﻫﺎ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ و ﻓﯿﻠﻢﻫﺎی ﺳﯿﻨﻤﺎﯾﯽ ﻫﻢ از ﻟﺤﺎظ ﮐﻤﯽو ﻫﻢ از ﻟﺤﺎظ ﮐﯿﻔﯽ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻘﺶ زﻧﺎن در دورهﻫﺎی اول اﻧﻘﻼب ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﮐﻨﻮن را ﻣﯽﺗﻮان ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮐﺮد؛ 51- ﺑﻪ ﻣﺤﻘﻘﯿﻨﯽ ﮐﻪ در آﯾﻨﺪه در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﻣﯽﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﻨﻨـﺪ، ﭘﯿﺸـﻨﻬﺎد ﻣـﯽﺷـﻮد ﮐـﻪ اﯾـﻦ ﻣﻮﺿﻮع را در ﮐﺘﺎبﻫﺎی دﯾﮕﺮ ﻣﺜـﻞ ﻋﻠـﻮم و رﯾﺎﺿـﯽ، اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ، ﺗـﺎرﯾﺨﯽ و ..."