Skip to main content
فهرست مقالات

عرفان و کرانه های هستی

نویسنده:

(16 صفحه - از 97 تا 112)

کلید واژه های ماشینی : عرفان ،عارف ،حق ،هستی ،حلقه اتصال میان جهان آفرینش ،فیلسوف ،شناخت حلقه اتصال میان جهان ،حقیقت ،کثرت ،غیب ،وحدت حقی با کثرت خلقی ،وحدت ،میان وحدت حقی با کثرت ،واسطه ،پیوند و اتصال میان وحدت ،انسان کامل ،عین ،بیان حلقه پیوند و اتصال ،خلق ،عرفان و کرانه‌های هستی ،تبیین ،مشیت ،ملکوت ،عالم غیب ،میان دنیای عارف و فیلسوف ،فلسفه ،حلقه پیوند حقیقت هستی ،خداوند ،عالم ملکوت ،جهان

شناخت حلقه اتصال میان جهان آفرینش و خالق هستی از عمده مباحثی است که مورد بررسی اندیشمندان قرار گرفته و عارف و فیلسوف را بر آن داشته است تا هر یک به شیوه خود در تبیین و حل معمای آن بکوشند. اگرچه میان دنیای عارف و فیلسوف تفاوت بسیار است؛ حقیقت فراگیر «وجود» و هستی توانسته است آن دو را به هم نزدیک سازد و هر کدام با استفاده از تجربیات و اندوخته‌های یکدیگر و پس از عبور از گذرگاههای دشوار رد و قبول، به نقطه مشترکی دررسند. در این نوشتار، شناخت تلقی عرفا از فلاسفه، با استفاده از بیانات خود آنان، بررسی نقاط اشتراک آن دو طایفه مطرح شده و نویسنده در پایان به بیان حلقه پیوند و اتصال میان وحدت حقی با کثرت خلقی از طریق تبیین مراتب کلیه وجود یا حضرات خمس پرداخته و نتیجه گرفته است همان‌گونه که در سیر نزول، «خلیفه کبرای الهیه» یا عین ثابت انسان کامل، واسطه خلقت و تکوین موجودات است. در قوس صعود نیز انسان کامل، واسطه فیض استکمال و رجعت همه موجودات به خالق خویش می‌باشد.

خلاصه ماشینی:

"در این نوشتار، شناخت تلقی عرفا از فلاسفه، با استفاده از بیانات خود آنان، بررسی نقاط اشتراک آن دو طایفه مطرح شده و نویسنده در پایان به بیان حلقه پیوند و اتصال میان وحدت حقی با کثرت خلقی از طریق تبیین مراتب کلیه وجود یا حضرات خمس پرداخته و نتیجه گرفته است همان‌گونه که در سیر نزول، «خلیفه کبرای الهیه» یا عین ثابت انسان کامل، واسطه خلقت و تکوین موجودات است. عرفای بزرگ در این‌باره دریافتهای ذوقی و عرفانی خویش را با براهین فلسفی آمیخته و فلاسفه نیز برای کشف این معما تلاش کرده‌اند و اگرچه دنیای فیلسوف و دنیای عارف یا به تعبیر دیگر، میان فلسفه و تعقل و عرفان و شهود تفاوت فراوان و چشمگیری وجود دارد؛ اما حقیقت فراگیری که این دو نحله بینش و نگرش را به هم نزدیک می‌سازد، حقیقتی است که به هر دو مکتب مجال ارائه دیدگاههای جدید و عرضه چشم‌اندازهای دلپذیری می‌بخشد و تفسیری زیبا و دلنشین بر مبنای «وحدت در کثرت» و «کثرت در وحدت» از عالم غیب و شهادت، معنا و صورت، خالق و خلق را بیان می‌کند. . (28) حضرت امام خمینی(س) به «واسطه» بودن این حضرت اشاره می‌کنند و می‌گویند: اگر دریافته شود که آن حقیقت غیبی بالاتر و رفیعتر از آن است که دست متفکر و اندیشمند و عارفی به حضرتش برسد و همچنین فهمیده شود که هیچ کدام از فیض‌گیران، بی‌واسطه نمی‌توانند از این ساحت نیز بهره‌مند گردند و همچنین هیچ‌یک از اسماء و صفات الهی با داشتن تعینات نمی‌توانند محرم اسرار حضرت حق گردند؛ بنابراین، وجود خلیفه یا واسطه‌ای لازم است که یک روی پنهانی به هویت غیبی و یک روی به عالم اسماء و صفات داشته باشد تا حلقه اتصال میان مبدأ و عالم خلقت باشد و به وسیله او درهای برکات گشوده شود و چشمه‌های خیرات سرزند و صبح ازل بدمد و آغاز به انجام بپیوندد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.