Skip to main content
فهرست مقالات

میزگرد: عرفان و جهانی شدن

مصاحبه شونده:

خلاصه ماشینی:

"در مباحث‌ جهانی‌ شدن‌ یکی‌ از زمینه‌های‌ کنکاش‌ و کاوش‌ همین‌ موانع‌ و مقتضیات‌ است‌ اما ما از اندیشة‌ جهانی‌ بودن‌ اسلام‌ اسلام‌ باید به‌ بیان‌ این‌ مطلب‌ بپردازیم‌ که‌ محورهای‌ جهانی‌ مکتبی‌ که‌ چنین‌ ادعایی‌ دارد چیست‌؟ و این‌ مسألة‌ مهمی‌ است‌ که‌ آیا در پیامهای‌ قرآنی‌ و حتی‌ آیات‌ احکام‌، صرفنظر از واقع‌نگریهای‌ خاص‌ و مخاطبان‌ مخصوص‌ شبه‌ جزیره‌ و شأن‌ نزول‌ آنها که‌ گاهی‌ هم‌ یک‌ حادثة‌ فوق‌ العاده‌ کوچک‌ و از دیدگاه‌ ما غیرقابل‌ اعتنایی‌ است‌، پیام‌ دیگری‌ هم‌ نهفته‌ است‌ یا نه‌؟ و گاهی‌ پیامبر برای‌ کسب‌ کوچکترین‌ تکلیف‌ خود و دیگران‌ منتظر وحی‌ می‌ماند چنین‌ مکتبی‌ که‌ از عادی‌ترین‌ واقعة‌ روزگار و جامعة‌ خود غفلت‌ ندارد آیا در ادعای‌ جهانی‌بودنش‌ محورهایی‌ را برای‌ جهانی‌شدن‌ و جهانی‌سازی‌ و حتی‌ با هر دو تعبیر در نظر گرفته‌ است‌؟ عنایت‌ دارید، آیاتی‌ که‌ با خطاب‌ «ی''''ا ایها الن''''اس» شروع‌ می‌شود این‌ بحث‌ تفسیری‌ وجود دارد که‌ این‌ آیات‌ در مکه‌ نازل‌ شده‌اند و محدودة‌ این‌ خطاب‌ را از محدودة‌ خطاب‌ «یا ایها الذین‌ امنوا» کوچکتر است‌. اگر روزی‌ مسألة‌ برده‌داری‌ در جوامع‌ وجود داشته‌ و اسلام‌ در فقه‌ برایش‌ بابی‌ باز کرده‌ و با توجه‌ و دقت‌ و ظرافت‌ نامش‌ را کتاب‌ العتق‌ گذاشته‌ است‌ به‌ این‌ معنا نیست‌ که‌ اسلام‌ برده‌داری‌ را قبول‌ دارد، بلکه‌ به‌ این‌ مفهوم‌ است‌ که‌ ما گرفتار یک‌ بلای‌ اجتماعی‌ و یک‌ واقعیت‌ بیرونی‌ هستیم‌ که‌ باید برایش‌ چاره‌اندیشی‌ کنیم‌ و این‌ چاره‌اندیشیها دو نوع‌ می‌تواند باشد یکی‌ جریانی‌ را صددرصد پذیرفتن‌ و نوع‌ دیگر به‌ چاره‌ کار پرداختن‌ و مثلا آزادی‌ انسانها را یک‌ کار انسانی‌ دانستن‌ بلکه‌ تا سر حد تقرب‌ به‌ خدا آن‌ هم‌ معیار تقرب‌ به‌ خدا پیش‌ رفتن‌ و این‌ یعنی‌ راهکارهای‌ لازم‌ را برای‌ حل‌ این‌ دشواری‌ پیدا کردن‌."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.