Skip to main content
فهرست مقالات

دیه قتل خطایی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : دیه ،قتل ،قتل خطایی ،قتل نفس خطایی مردان فامیل ،دیه قتل خطایی ،مقتول ،قتل نفس ،قاتل ،عاقله ،دیة قتل خطایی ،جنایت ،خانوادة مقتول ،کیفری ،خطایی مردان فامیل پدری مجرم ،حکم دیة قتل خطایی تکلیفی ،پرداخت دیه از طرف عاقلة ،پرداخت دیه جنبة مسئولیت کیفری ،وجوب دیه در قتل خطایی ،پرداخت دیه از طرف عاقله ،اسلام ،پرداخت دیة قتل خطایی ،وجوب دیه در قتل نفس ،قصد ،دیه در قتل نفس ،باب مؤاساة پرداخت ،استثنا ،احکام ،قاتل قصد کشتن ،روایات ،قانون

دیه‌ در فارسی‌ به‌ معنی‌ خونبهاست‌. در قتل‌ نفس‌ خطایی‌ مردان‌ فامیل‌ پدری‌ مجرم‌، دیه‌ را از طرف‌ او به‌ خانوادة‌ مقتول‌ می‌دهند. دیه‌ درواقع‌ جریمة‌ نقدی‌ و غرامت‌ مالی‌ است‌ که‌ هم‌ جنبة‌ کیفری‌ دارد و هم‌ مسئولیت‌ مدنی‌. در صورتی‌ که‌ جنایت‌ خطایی‌ باشد در ابتدا بر خود جانی‌ و از باب‌ مؤاساة‌ پرداخت‌ آن‌ را به‌ عهدة‌ عاقلة‌ او گذاشته‌ شده‌ است‌. تحمل‌ پرداخت‌ دیه‌ از طرف‌ عاقلة‌ جانی‌ شبیه‌ قانون‌ بیمه‌ در این‌ زمان‌ است‌ و روح‌ همکاری‌ و مساعدت‌ در رفع‌ گرفتاریها را در مسلمانان‌ زنده‌ نگاه‌ می‌دارد.

خلاصه ماشینی:

"برخی‌ از دانشمندان‌ معتقدند که‌ این‌ قانون‌ نوعی‌ بیمة‌ اجباری‌ است‌ در مقابل‌ بیمه‌های‌ اختیاری‌ و مجانی‌ هم‌ نیست‌ و مابازاء دارد چون‌ که‌ حمایت‌ متقابل‌ است‌؛ یعنی‌ هر یک‌ از افراد فامیل‌ در مقابل‌ قتل‌ خطایی‌ یکدیگر مسئولند و از طرف‌ یکدیگر حمایت‌ متقابل‌ خواهند شد، از طرفی‌ همین‌ افراد از یکدیگر ارث‌ می‌برند و چه‌ بسا دو برابر بودن‌ سهم‌الارث‌ مردان‌ به‌ دلیل‌ اینگونه‌ مسائل‌ هم‌ باشد. آیة‌ کریمه‌ جریمه‌ و سپس‌ کفارة‌ قتل‌ خطایی‌ را در سه‌ مورد بیان‌ می‌کند: صورت‌ اول‌، کسی‌ که‌ از روی‌ اشتباه‌ مسلمان‌ بی‌گناهی‌ را کشته‌ باشد، در این‌ حال‌ قاتل‌ باید برای‌ جبران‌ گناه‌ برده‌ای‌ را در راه‌ خدا آزاد کند و خونبهای‌ مقتول‌ را به‌ خانوادة‌ او بدهد. حکم‌ دیة‌ قتل‌ خطایی‌ تکلیفی‌ است‌ یا وضعی‌؟ برخی‌ از دانشمندان‌ با توجه‌ به‌ ادلة‌ ضمان‌ عاقله‌ برآنند که‌ وجوب‌ پرداخت‌ دیه‌ از طرف‌ عاقله‌ حکم‌ وضعی‌ نیست‌ تا چنانچه‌ عاقله‌ای‌ وجود نداشت‌ یا از پرداخت‌ آن‌ عاجز بود اولیای‌ دم‌ نتوانند به‌ خود قاتل‌ مراجعه‌ کنند، بلکه‌ حکم‌ تکلیفی‌ است‌، و درواقع‌ خود جانی‌ ضامن‌ حقیقی‌ می‌باشد ] گرجی‌ ج‌ 2: 264 [ . از باب‌ جمع‌ بین‌ ادله‌ باید بگوییم‌ که‌ دیه‌ در درجة‌ اول‌ به‌ عهدة‌ خود قاتل‌ است‌ اما به‌ عنوان‌ تکلیف‌ بر عاقله‌ واجب‌ شده‌ است‌ که‌ از طرف‌ جانی‌ آن‌ را به‌ اولیای‌ دم‌ بپردازد ] گرجی‌ ج‌ 2: 265 - 266 [ ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.