Skip to main content
فهرست مقالات

قاعده فراغ و تجاوز از منظر امام خمینی (س)

نویسنده:

(32 صفحه - از 19 تا 50)

کلیدواژه ها : امارات ،قاعدة فراغ ،قاعدة تجاوز ،مرکبات اعتباریه ،مفاد کان ناقصه ،مفاد کان تامه ،شرط شرعی ،شرط عقلی ،اصول عملیه

کلید واژه های ماشینی : قاعدة فراغ ،قاعدة تجاوز ،قاعدة فراغ و قاعدة تجاوز ،وضو ،قاعدة فراغ و تجاوز ،شک ،جاری ،روایت ،قاعدة تجاوز در وضو جاری ،قاعدة فراغ و تجاوز جاری ،قاعده فراغ و قاعدة تجاوز ،قاعده فراغ و تجاوز ،XE ،قاعده ،جعل ،نماز ،مرکب ،قاعدة تجاوز جاری ،صحت ،قاعدة تجاوز جزو اصول عملیه ،فراغ و قاعدة تجاوز دخول ،صلاة ،قاعدة فراغ جاری ،قاعدة فراغ و تجاوز جزء ،قاعدة فراغ به قاعدة تجاوز ،قاعدة تجاوز و فراغ جاری ،شیخ طوسی ج ،قاعدة تجاوز دخول در جزء ،عمل ،معنا

آیا قاعدة فراغ و قاعدة تجاوز جزو اصول عملیه محسوب می‌شوند یا جزو امارات و طرق هستند؟ پس از بررسی ادله به نظر می‌رسد جزو امارات محسوب می‌شوند. به علاوه، قاعدة فراغ و قاعدة تجاوز از نظر مفهوم و مصداق تفاوت دارند. امام راحل(س) معتقدند که غیر معقول است این دو قاعده از هم جدا باشند. آیا در قاعده فراغ و قاعدة تجاوز دخول در جزء بعدی موضوعیت دارد؟ امام راحل(س) خروج از یک جزء و دخول در جزء دیگری را معتبر ندانسته و همچنین قاعده را در مورد وضو جاری نمی‌دانند.

خلاصه ماشینی:

"بنابراین روایات در این مقام هستند که مکلف عملش را درست بجا آورده و نباید به شک خود اعتنا کند و عبارت «یمضی» در بیان این مطلب است که باید بگذرد و به شک خود اعتنا نکند و صلاة را ادامه دهد و اگر پایان نماز باشد و در صحت نماز شک بوجود ‌آید، بیانگر قاعدة فراغ بوده و اما اگر شک در اثنای نماز باشد، مقام قاعدة تجاوز خواهد بود و عبارت «اذا خرجت من شیء ثم دخلت فی غیره فشکک لیس بشیء» [شیخ طوسی ج 2: 352؛ حر عاملی ج 5: 336] بیان لسان قاعدة تجاوز بوده و «لیس بشیء» می‌گوید اعتنا نکن و به عبارت دیگر در بیان وجود الشیء می‌باشد که می‌گوید: بگو آورده‌ای؛ بنابراین از ادله و روایات در این زمینه استظهار کردیم که روایات وارده دلالت دارند که این دو قاعده اماره هستند و جزء اصول عملیه نیستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.