چکیده:
هدف: این پژوهش بالینی با هدف بررسی اثربخشی برنامه لیدکامب بر کاهش شدت لکنت کودکان پیشدبستانی انجام شده است. روش: در قالب یک طرح نیمهآزمایشی بالینی تک گروهی با اندازهگیری مکرر، 10 کودک پیشدبستانی مبتلا به لکنت انتخاب شدند و به مدت 12 جلسه انفرادی، تحت آموزش برنامه لیدکامب قرار گرفتند. شدت لکنت کودکان براساس شاخص درصد هجاهای لکنتشده در سه مرحله اندازهگیری شد و اطلاعات به دست آمده از طریق تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که برنامه درمانی لیدکامب توانسته است در میزان لکنت کودکان پیشدبستانی از نظر آماری کاهش معناداری پدید آورد (P<0/01). نتیجه پژوهش حاضر، نقش موثر برنامه لیدکامب را در کاهش شدت لکنت کودکان پیش دبستانی تایید نمود .
Objective: The purpose of this clinical study was to evaluate the effectiveness of Lidcombe Program in reduction of preschool children’s stuttering severity.
Method: This study was a single group semiexperimental clinical trial with repeated measurement، in which 10 preschool stuttered children were selected and were affected by Lidcombe Program within a period of 12 individual sessions. Children’s stuttering severity was measured according to the percentage of syllables stuttered (%SS) at three time points. Obtained data were analyzed according to ANOVA with zepeated management.
Results: The results showed that Lidcombe Program could reduce significantly zpreschool children’s stuttering severity (p<0/01).
Conclusion: This study confirmed the effectiveness of Lidcombe Program in reduction of preschool children’s stuttering severity.